Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Dravý sedan, který nelze přehlédnout

Česko

V nižší střední třídě vedou především hatchbacky. Mitsubishi ale nejdříve vsadilo na dravě vyhlížející sedan. Má tradiční a emocemi opředené jméno Lancer.

Spojení Mitsubishi Lancer má příchuť automobilových soutěží. Zatímco ale sportovní verze Lancer Evolution tvoří image, prodejní čísla mají na starosti běžné verze této modelové řady. Nová generace tohoto vozu se představila v roce 2007 jako klasicky střižený tříprostorový sedan, který se svým sportovním designem s opticky negativním zalomením přídě odkazuje na minulost své značky. Nabídku této modelové řady na podzim obohatí mezi evropskými zákazníky přece jen oblíbenější provedení hatchback s výklopnou zadní stěnou.

Lancer s karoserií sedan je sice svojí velikostí vůz nižší střední třídy, ovšem svým charakterem a vzezřením dokáže svému majiteli dodat pocit, že si koupil mnohem větší vůz. Lancer zkrátka působí mnohem emotivněji než většina jiných stejně velkých sedanů. Vzpomínám si, že podobný pocit jsem kdysi zažil při testování původní verze Alfy 156.

Dravec i uvnitř

Sportovní aura lanceru je cítit i uvnitř. Sedadla jsou umístěna poměrně nízko a jsou spíše tvrdší -což je dobře. Zní to trochu jako klišé, ale volant tohoto auta padne skvěle do ruky, což je dáno tím, že je ve srovnání s většinou jiných vozů i v oblasti vodorovných příček poměrně tenký. Přístrojová deska se vyznačuje jednoduchostí a přehledností. Vzhledem k velikosti potěší lancer také při pobytu na zadních sedadlech. Zadní sedáky jsou totiž dostatečně dlouhé, a tak cestování ve druhé řadě není nejmenším problémem. A když už jsme u popisování vnitřní velikosti, sluší se říci, že pro zavazadla má lancer připraveno spíše podprůměrných 400 litrů.

Sekvenční řazení

Pohled za volant, kde jsou umístěny velké hliníkové páky řazení, prozrazuje, že testem prochází lancer, jemuž v přídi pracuje zážehový čtyřválec 1,8 litru s výkonem 143 koní. Je spojen s bezestupňovou převodovkou pracující na principu variátoru. Převodovka s plynulou změnou převodu je při jízdě po městě velmi příjemná a potěší sladěním s motorem. Řidič má ale k dispozici také režim manuálního řazení, které se provádí velmi snadno pomocí páček umístěných na sloupku volantu. Převodovka má pro tento režim šest pevně nastavených režimů, mezi nimiž velmi rychle a efektně podřazuje. Tento efekt spočívá v dramatickém škubnutí, které přeřazení provází. Převodovka svým dravým projevem evokuje skutečné sekvenční převodovky a dodává jízdě na zábavnosti. Sportovní projev, a to především zvukový, má také motor. Je vidět, že Mitsubishi se opravdu snažilo, aby lancer působil sportovním dojmem, a tak poněkud zapomnělo na realitu. Vždyť červené pole otáčkoměru začíná na nějakých šesti a půl tisíci otáčkách, zatímco motor se zastaví jen těsně po překročení hranice šesti tisíc. Určité zklamání na řidiče lanceru s bezestupňovou převodovkou čeká při pohledu na spotřebu paliva udávanou palubním počítačem. Devět litrů při poklidné jízdě mimo město, stejně jako 13 l/100 km ve městě je na motor dané velikosti a výkonnosti jednoduše příliš. Situace bude jistě lepší v kombinaci s manuální převodovkou.

Jízdní vlastnosti

Co se týče jízdních vlastností nelze lanceru takřka nic vytknout. Automobil využívá globální podlahovou platformu, o kterou se dělí se sesterským SUV Outlander, ale také s produkty značek Chrysler, Jeep a Dodge. Její součástí je kromě jiného víceprvková zadní náprava. Nejzábavnější je lancer na vozovce s hladkým povrchem, kde se projeví značná trakce i ochota k zatáčení. Automobilu však chybí schopnost zapojit řidiče více do děje. Řízení totiž postrádá citlivost, což způsobuje, že nabízená trakce předních kol se hledá poměrně obtížně. To ale lancer hodnotím spíše z pohledu nadšeného řidiče, k čemuž tento automobil svádí svým designem a zvukem. Jak již bylo několikrát řečeno, jízda běžnými rychlostmi je s tímto vozem zábavná a plná emocí. Lancer ale přesto není tak sportovním vozem, jak vypadá. Ne zcela příjemnou vlastností pro běžné používání je poměrně značný hluk, který k cestujícím proniká od odvalujících se pneumatik. Naopak velkou předností Mitsubishi Lanceru je jeho cena kombinovaná s výbavou. Již základní provedení s manuální převodovkou a motorem 1,8 litru je totiž vybaveno nejen klimatizací či autorádiem, ale také bezpečnostními prvky, jako je třeba stabilizační systém nebo šestice airbagů.

Mitsubishi Lancer

1,8 CVT

Koncepce:pětimístný

tříprostorový sedan s motorem

vpředu napříč a předním pohonem,

rozměry 4570x1760x1490 mm,

rozvor 2635 mm, provozní hmot.

1425 kg, zav. prostor 400 l

Motor zážehový 4válec, 1798 cm3

Výkon 105 kW (143 k)/6000 min-1

Toč. moment 178 N.m/4250 min-1

Převodovka bezestupňová

Zrychlení 0-100 km/h 11,2 s

Největší rychlost 192 km/h

Komb. spotřeba 7,9 l/100 km

Cena 609 900 Kč

Klady: působivý design, příznivá

cena a výbava, příjemná

převodovka, jisté jízdní vlastnosti

Zápory: hluk od pneumatik,

vysoká spotřeba paliva, méně

KONKURENCE

Mazda 3 má ve srovnání s lancerem spíše konzervativní design. Mazda je při jízdě tišší. Má o něco nižší základní prodejní cenu, ale výbavou naopak zaostává. Jízdní vlastnosti Mazdy 3 jsou zaměřené komfortněji, ovšem řízení má citlivější.

Volkswagen Jetta působí bytelněji než lancer a je laděn komfortněji. Jetta vyniká velmi širokou nabídkou různých variant stejně jako velikostí zavazadlového prostoru. Volkswagen je cenově postaven mnohem výš než mitsubishi.

Volvo S40 má překvapivě podobný, avšak méně agresivní design přední části než lancer. Volvo je laděné více na pohodlí, nicméně nemá srovnatelný motor kombinovaný s převodovkou nabízející automatické řazení. Volvo S40 je dražší.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!