Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Dřina sotva na rok na dva

Česko

PRÁCE OPERÁTORA

Filip Černý se plně věnoval studiím humanitního oboru. Myslel si, že po dokončení školy nebude mít s obdrženým titulem problém získat práci, i když nemá žádnou praxi. Pracovní trh ho ale během loňského léta nepříjemně překvapil.

Nabídek práce bylo minimum a počet kandidátů na jednotlivé pozice byl mnohonásobně vyšší. Půl roku se pokoušel najít práci a ignorovat jediného zaměstnavatele, který přijímal „kohokoliv a stále“ - call centrum.

„Říkal jsem si, že jsem studoval několik let školu a že jsem to dělal, abych pak měl pořádnou práci. Nechtěl jsem jenom zvedat telefony a obtěžovat lidi,“ vysvětluje.

Sex po ránu Nakonec mu ale po půlroční neúspěšné snaze získat práci a po každodenním ujišťování ze strany personalistů, jak je těžké práci sehnat, nezbylo nic jiného než vzít pozici operátora v call centru.

Dostal se tak do světa tvrdého byznysu. Nejdříve absolvoval týdenní školení, jak má mluvit, co nabízet. První, co se naučil, bylo, že v call centru se netelefonuje, ale „pracuje na projektu“.

„Prošel jsem i zvláštním školením, jak mám přijít do práce dobře naladěný, instruktorka nám tam doporučovala cigaretu a sex po ránu,“ vzpomíná Filip.

Po týdnu prvního oťukávání dostal své místečko metr krát půl metru ve velké otevřené místnosti s monitorem a telefonní hands free sadou. Takových jako on sedí v otevřené místnosti desítky vedle sebe a všichni se překřikují.

Společnost, kterou si Filip z obavy z postupu nepřál jmenovat, své operátory drží zkrátka.

Platí je od hodiny, během pracovní doby je motivuje počtem obvolaných klientů za hodinu, hodinovou pauzou na oběd a dvěma desetiminutovými přestávkami na občerstvení. „Mám šedesát pět korun na hodinu, plus nějaké bonusy, měsíčně si dokážu vydělat kolem třinácti tisíc. Protože bydlím u rodičů, tak mi to nevadí, rozčiluje mě ale, že nám nechtějí dávat smlouvu na dobu neurčitou,“ říká Filip.

Stereotypní práce Call centrum své operátory drží na různých formách částečných úvazků. V centru, kde Filip pracuje, už kvůli tomu proběhlo několik protestů a hodně lidí odešlo.

Podle personalistů se call centra vyznačují vysokou fluktuací. Zejména kvůli stereotypní a ubíjející práci. „Pozice operátora v call centru není podle průzkumu hodnocena mezi uchazeči jako top, spíše je na opačném konci žebříčku. Práce sama o sobě není kreativní a nedokáže naplnit člověka dlouhodobě. ,,,Životnost‘ lidí je rok dva. Nejlepší tam jsou tři roky, nikdo nevydrží déle,“ říká Milan Jasný z personální společnosti LMC.

I Filip Černý uvažuje, že po necelém roce „práce na projektu“ skončí. „Nemůžu říct, že by mi to nic nedalo. Nakouknul jsem do světa obchodu, když už nic, tak mám nějakou praxi, ale zkouším se hlásit znova do školy a také se dívám po jiné práci. Stále si myslím, že tohle není nic pro mě.“

***

ODKUD KAM?

Česká mincovna * Jablonecký podnik Česká mincovna má od srpna nového ředitele - Radka Šultu (42). Ten nahradil ve funkci dosavadního ředitele Jana Vízka, který stál v čele firmy od jejího vzniku v roce 1993. ŠkoFIN * Prokurista a vedoucí právního odboru leasingové společnosti ŠkoFIN Martin Kofroň (40) ukončil ve firmě kariéru, protože se chce intenzivněji věnovat právním službám ve specializované poradenské firmě. Jeho právní agendu přebírají nynější kolegyně Tamara Janoušková a Ivana Hercová. Mall.cz * Novou PR manažerkou internetových obchodů Mall.cz je od srpna Michala Gregorová (26), která dosud působila v agentuře ASPEN. PR. V internetových obchodech Mall bude mít Gregorová na starost budování vztahů s médii a komunikaci se zákazníky prostřednictvím sociálních sítí. LeasePlan * Do společnosti LeasePlan, která je největším českým poskytovatelem operativního leasingu, nastoupil nový jednatel Sľawomir Wontrucki (51). Ten je zároveň předsedou představenstva firmy v Polsku. Na pozici jednatele nahradil Martina Mitterwalda.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!