Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Drsná dopravní kampaň

Česko

Stát pomocí brutálních klipů za 150 milionů umravňuje agresivní řidiče

PRAHA Není to vůbec příjemná podívaná. V jedné chvíli záběr na řidiče v drahém voze, který se agresivně proplétá ulicí plné aut.

Pak chvíle nepozornosti a náraz do matky s kočárkem. Ta zakrvácená a bez známky života končí na kapotě luxusního vozu.

Tak vypadá pilotní klip nejdražší dopravní kampaně, jakou kdy český vládní úřad zadal.

Kampaň nesoucí slogan „Nemyslíš – zaplatíš!“, za niž stát zaplatil 150 milionů korun, má jediný cíl: umravnit agresivní české řidiče. Působit na ně začne od zítřka.

„Chceme ukázat skutečnou, drastickou tvář dopravních nehod a sáhnout řidičům do svědomí. Vnímáme to jako jednu z posledních možností, jak s nepříznivou situací na našich silnicích něco udělat,“ řekl ministr dopravy Aleš Řebíček.

Podle něj by mohlo vlivem kampaně na silnicích zemřít ročně alespoň o 80 až 100 lidí méně než dosud. Jen v loňském roce našlo na českých silnicích smrt 1123 lidí.

Klipy pro ministerstvo vymyslela a natočila reklamní agentura Euro RSCG. Celá akce potrvá do roku 2010 a zahrnuje 76 televizních a 320 rozhlasových spotů. Veřejnost se ale bude setkávat i s tématickými billboardy a letáky.

Další částí kampaně je stránka www.nemyslis-zaplatis.cz, obsahující všechny klipy, ale i výpovědi pozůstalých po obětech nehod.

Ministerstvo našlo inspiraci v anglosaských zemích, kde jsou podobně drsné spoty běžné a tamní řidiče ovlivňují. „Inspirovali jsme se v západoevropských zemích. Je prokázáno, že mladé lidi, na které v klipech cílíme především, tato forma poutá více než klipy s vtipnou pointou,“ odůvodňuje formu nové kampaně Zuzana Ambrožová z ministerského úřadu BESIP, který za celou akcí stojí.

Kampaň se zaměří na tři hlavní témata. Tedy rychlost a agresivní jízdu, alkohol za volantem a bezpečnostní pásy a autosedačky. Určena je především pro mladé lidi od 18 do 25 let. Dalšími cílovými skupinami jsou motocyklisté, chodci a profesionální řidiči.

Pokračování na straně 3

Drsná dopravní kampaň

Dokončení ze strany 1

Trvání kampaně až do roku 2010 není náhodné. Právě tento rok je pro ministerstvo dopravy zavazující. Do této doby by se totiž měl podle celoevropské úmluvy výrazně snížit počet mrtvých na silnicích. Záměrem ministerstva je, aby si kolize v roce 2010 vyžádaly maximálně 650 lidských životů. To je zhruba stejný počet obětí, jaký policie evidovala od ledna do srpna letošního roku.

Ministerstvo čeká, že kampaň zabere ihned. Podrobně chce její dopad prozkoumat po dvou letech. „Uvidíme po dvou letech, já věřím, že to zapůsobí,“ řekl Řebíček. Kampaň přijali kladně policisté i dopravní odborníci. „Osobně jsem přesvědčený, že prožití virtuální dopravní nehody – například na základě takového spotu – je daleko lepší než prožít dopravní nehodu ve skutečnosti,“ řekl na včerejší tiskové konferenci ředitel dopravní policie Martin Červíček.

„Každý čin, který upozorní na situaci na silnicích, je správný. Forma drastičtějších a naturálnějších záběrů je sice v Česku neobvyklá, ale musí se tu zkusit. I kdyby to stovku lidí šokovalo a jeden lidský život zachránilo, tak se to vyplatí,“ říká například mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

Samotná kampaň ale podle dopravních expertů nepomůže. Je podle nich nezbytné, aby ji doplnila represivní složka, tedy policie. Ta by měla být na silnicích více vidět a řidiče přísněji postihovat. Jinak bude dopad celé nákladné kampaně nevalný.

Za celý loňský rok zemřelo na českých silnicích 1123 lidí, tedy o 17,5 procenta víc než v roce 2006. Letos zemřelo na silnicích od ledna do srpna 652 lidí při více než 104 tisících nehodách. Množství havárií se oproti stejnému období loňského roku snížilo o 11 procent, počet obětí dopravních nehod klesl meziročně o téměř devět procent.

Osladili to Evropě, teď varují řidiče Agentura Euro RSCG a její kreativní ředitel Eda Kauba jsou „v kurzu“. Pro ministerstvo dopravy teď chystá Euro současnou kampaň o „realitě dopravních nehod“. Pro vládu Kauba tvořil spot, jímž pod heslem „Evropě to osladíme“ zahájila kampaň před předsednictvím EU. Kauba je autorem olympijského loga Prahy a billboardů, na nichž slavní sportují na pozadí městských dominant. Euro dělalo několik kampaní pro Prahu. „Forma drastičtějších a naturálnějších záběrů je sice v Česku neobvyklá, ale musí se tu zkusit.“

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: