Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Drsné klipy bez cenzury. Na ČT

Česko

Česká televize pustila do vysílání nový drsný klip ministerstva dopravy, který upozorňuje na nutnost používání dětských autosedaček. Na rozdíl od komerčních televizí ho nijak necenzuruje.

PRAHA Finální scéna televizního spotu Blázinec, který je součástí velké kampaně ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš!, je opravdu drsná. Zakrvácené malé dítě v ní umírá na palubní desce osobního vozu. Doplatilo na nedbalost své matky, která ho před jízdou neupoutala v autosedačce.

Zmíněná krvavá scéna byla ještě nedávno pro české televizní kanály tabu. Obě největší komerční televize, Nova i Prima, scénu před desátou hodinou večer překrývají černým obdélníkem. Bojí se totiž pokuty od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Cenzuru prolomilo až nedávné uvedení klipů v České televizi (ČT). Ta vysílá klip Blázinec kompletní, bez jakéhokoliv omezení, a po celý den. Před pokutou od rady mají televizi uchránit tři opatření. „Česká televize nevysílá klipy v rámci reklamních bloků. Nezařazuje je do blízkosti Večerníčků a ostatních dětských pořadů. A navíc se před jejich uvedením na obrazovce objevuje upozornění pro rodiče,“ popisuje kroky České televize Anna Freimanová, ředitelka tamního tiskového útvaru.

Ta navíc dodává, že televize uvedení necenzurovaných klipů vysvětluje ve svých publicistických pořadech. „Této tematice bylo například věnováno jedno vydání pořadu Máte slovo,“ řekla Freimanová.

Jestli všechna tato opatření uchrání ČT od sankcí, zatím není jasné. „Budeme se tím zabývat až na základě nějakého podnětu. Je docela možné, že na ten klip přijde stížnost, nebo už dokonce přišla. Nedokážu v tuto chvíli říct, jak se rada rozhodne. Rada má třináct členů a každý má trochu jiný názor,“ netroufá si odhadnout postoj RRTV její předseda Václav Žák. Podle radní Kataríny Vaculíkové převažují mezi členy rady spíše odpůrci drsných záběrů. Právě kvůli nim se Nova a Prima neodvážily pustit klipy v plné verzi.

České televizi by ale mohlo podle Žáka pomoci, že na drsné klipy předem upozorňuje. „Rada to samozřejmě vezme na vědomí. Celý způsob regulace je totiž založen na tom, že divák nemá být překvapen. Když je tam tedy nějaké avízo, rodič má šanci přepnout na jiný kanál,“ myslí si předseda rady.

RRTV se podobnými klipy už několikrát v minulosti zabývala. Podle Václava Žáka řešila například stížnost na diskusní pořad Václava Moravce, kde byly promítnuty britské dopravní klipy, tedy předobraz nynějších spotů ministerstva dopravy. „Je to už dlouho. Daleko dříve, než se začaly probírat naše dopravní klipy. Důležité je, že rada tehdy řízení nezahájila,“ říká Václav Žák.

Necenzurované klipy ve veřejnoprávní televizi přivítalo ministerstvo dopravy. „Jsme rádi, že se Česká televize rozhodla odvysílat klipy celé. Cenzura totiž naše spoty dost oslabovala. Klipy teď konečně splňují svůj účel,“ libuje si mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Krocení klipů cenzurou ubíralo na síle celé kampani. Už dříve se na tom shodli samotní tvůrci spotů i někteří reklamní odborníci. „Té kampani to škodí,“ řekl Eda Kauba, kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG, která klipy pro ministerstvo dopravy vyrobila. „Já si myslím, že když nezobrazí tu hrůzu, tak je to chyba. Odpoledne by to možná opravdu neměly televize vysílat, kvůli dětem. V hlavním vysílacím čase by to už ale mělo být na obrazovkách kompletní – bez cenzury,“ přidal se Jiří Mikeš, šéf Asociace komunikačních agentur ČR.

***

ČT: Klipy nevysíláme před Večerníčkem „Česká televize vysílá tyto klipy, aniž by je cenzurovala, nezařazuje je ale do blízkosti Večerníčků a ostatních dětských pořadů. Před jejich uvedením se navíc na obrazovce objevuje upozornění pro rodiče. Proč se takové klipy objevují na televizních obrazovkách, vysvětluje ČT ve svých publicistických pořadech. Této tematice bylo například věnováno jedno vydání pořadu Máte slovo,“ sdělil tiskový útvar ČT.

Autor: