Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Drsné klipy krotí cenzura

Česko

Televize zakrývají krvavé záběry nových dopravních klipů černým obdélníkem

PRAHA Ministerstvo dopravy nechalo natočit v rámci své kampaně Nemyslíš, zaplatíš! možná až příliš krvavé klipy. Televize je totiž před desátou hodinou večer cenzurují. Bojí se pokuty od Rady rozhlasového a televizního vysílání, která se může vyšplhat až na deset milionů korun.

Problém s vysíláním krvavých záběrů má TV Nova i televize Prima. Obě celostátní stanice finální scénu překrývají černým obdélníkem s odkazem na internetové stránky kampaně, kde je k nalezení necenzurovaná verze klipu.

Technici začernili krvavé scény ve třech klipech. Bez jakéhokoliv omezení tak v televizi běží jen jediný dopravní spot - Hecování.

Podle samotných tvůrců spotů i některých dopravních odborníků tak nejdražší dopravní kampaň v historii resortu ztrácí na síle.

„To je jasné. Kdyby neztrácela, tak klipy natočíme tak, jak je teď vysílají televize,“ řekl k cenzuře Eda Kauba, kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG, která klipy pro ministerstvo dopravy vyrobila. „Já si myslím, že když nezobrazí tu hrůzu, tak je to chyba. Možná by to opravdu televize neměly vysílat v odpoledních hodinách, kdy by z toho mohly mít děti nějaké následky. Ale v hlavním vysílacím čase už by to mělo být na obrazovkách kompletní - bez cenzury,“ myslí si ale Jiří Mikeš, šéf Asociace komunikačních agentur ČR. A považuje za chybu, že si reklamní agentura Euro RSCG nepřipravila půdu pro své klipy. „Ta agentura udělala hloupost. Měla dát radě pro televizní vysílání storyboard, aby zjistila, zda jim to v této podobě bude televize vůbec vysílat. Museli tušit, že se budou pohybovat na té pomyslné hraně,“ dodal Mikeš.

Ne všichni reklamní experti ale vidí v cenzurování některých záběrů problém. Například reklamní analytik Štěpán Wolde považuje černý obdélník přes obrazovku spíše za výhodu. „Myslím, že v tomto případě to nevadí. Tam nejde o to ukázat co nejvíc krve, ale o vyvolání pocitu ohrožení či obav. A to tyto poměrně dobře natočené klipy splňují,“ tvrdí Wolde.

Ani ministerstvo dopravy se nějaké ztráty účinnosti kampaně nebojí. „Nemáme pocit, že by se klipy míjely účinkem. I když jsou ta nejkrvavější místa zakryta, je zřejmé, k čemu došlo,“ říká Ivana Jelínková z ministerstva.

Vzápětí ale dodává, že se úřad ještě pokusí s televizemi smlouvat. To potvrzuje i reklamní agentura Euro RSCG. „S televizemi ještě určitě budeme jednat. Záleží to ale na nich,“ netroufá si odhadnout výsledek jednání Kauba.

Jiří Mikeš reklamní agentuře ani dopravnímu resortu nedává velké šance. „Televize se pochopitelně bojí pokut a budou velmi opatrné. Nevěřím tomu, že by se té reklamce podařilo televize přesvědčit,“ míní Mikeš.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!