PRAHA České dráhy čelí dalšímu tvrdému obvinění. Odborový předák Jaromír Dušek totiž tvrdí, že český železniční přepravce nedokáže vysvětlit, kam se podělo zhruba osm miliard korun, které dráhy získaly v roce 2008 prodejem části svého majetku státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).
To je organizace, pod jejíž správu patří koleje a elektrické vedení. S posvěcením státu dala SŽDC drahám za část jejich majetku necelých dvanáct miliard korun. Dráhy musely od získaných peněz odečíst závazky související s prodaným majetkem ve výši asi 1,7 miliardy. Asi dvě miliardy použily dráhy v roce 2008 na provoz (například na nákup elektrické energie).
Zbytek podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského použila společnost na úhradu investic do nových vlaků loni a předloni.
Duška podpořil i bývalý předseda dozorčí rady drah a bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák. Tvrdí, že vedení ČD mu nebylo na začátku minulého roku schopné vysvětlit, kam se peníze poděly. „Pokoušel jsem se to z titulu své funkce zjistit, měl jsem na to právo. Když ve státní firmě někdo jeví takovou neochotu transparentně říci, jak naložil s penězi, je to v civilizovaném světě nepřijatelné,“ řekl Žák.
Máme audit, brání se dráhy Žáka odvolal tehdejší ministr dopravy Petr Bendl (ODS) po pouhých třech měsících ve funkci pro ztrátu důvěry poté, kdy se jeho náměstek snažil dosáhnout odvolání šéfa Českých drah Petra Žaludy.
Dozorčí rada musí dát k čerpání peněz na investice souhlas, a to podle Žáka a Duška neučinila. „Do prosince roku 2008 se tak nestalo, to musím vědět, protože jsem tam seděl,“ řekl LN Dušek. Uvádí, že peníze „nemohli utratit za jedno jediné kolejové vozidlo, a pokud ano, tak to učinili v rozporu se stanovami“.
Podle mluvčího Českých drah Šťáhlavského ale není pravda, že by vedení drah obcházelo dozorčí radu společnosti. „Vedení podniku opakovaně vysvětlilo a velmi podrobně dokladovalo využití dvanácti miliard korun dozorčí radě, kde jsou přímo tři zástupci zaměstnanců, tedy odboráři, ale také médiím nebo poslancům,“ brání podnik Šťáhlavský. Náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Michal Nebeský uvedl, že dráhy by těžko dosáhly od auditorské společnosti Deloitte bezproblémového výroku o správnosti účetní závěrky za rok 2008, pokud by jim v účetnictví chybělo osm miliard.
Podle Šťáhlavského tak žádný problém neexistuje. „Pánové Dušek a Žák bohužel neumí číst ekonomické údaje a informace a pletou si pohyb hotových peněz a účetní operace dle zákona, které se vykazují ve výroční zprávě. Jde o neznalost základních ekonomických pravidel a platných zákonů,“ uvedl Šťáhlavský.
Za dráhy se postavil i vlastník, tedy český stát zastoupený ministerstvem dopravy. „Považujeme naznačená obvinění za důsledek nepřesného pochopení převodu majetku drah na SŽDC a základních principů účetnictví a ekonomiky,“ řekl LN mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. „Oněch osm miliard je zcela transparentně zohledněno v účetnictví drah,“ dodal Ptačinský.
Dráhy uvádějí, že prostředky za prodej majetku poskytly především na investice do nových vozů – v roce 2008 šlo o 4,5 miliardy korun, loni 3,6 miliardy. Peníze šly např. na nákup příměstských CityElefantů, na motorové Regionovy a na rekonstrukce vagonů.
„Podrobně, doslova a do písmene na korunu, jsou evidovány všechny platby a využití zmíněných prostředků,“ tvrdí Šťáhlavský.