6. dubna 2018 6:21 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Důvěryhodnost ČT klesla na 63 procent. Reportéři by možná měli ubrat, radí expert

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 274Diskuse
Česká televize - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká televize - ilustrační foto. | foto: ceskatelevize.cz

PRAHA Důvěra v Českou televizi se dostala na historické minimum. Takzvaný index důvěryhodnosti nejdůležitějšího média veřejné služby v zemi poklesl na 63 procent. Vyplývá to z Výroční zprávy o činnosti České televize v roce 2017, již tento týden obdrželi poslanci. Vrcholí tak trend započatý v roce 2014, kdy se důvěryhodnost stanice snížila poprvé. Zpráva se zmíněnými údaji se dostala do rukou zákonodárcům v mimořádně citlivé době, kdy ČT čelí řadě útoků.

Index důvěryhodnosti České televize se poprvé propadl před čtyřmi lety, kdy se snížil ze 75 na 73 procent. Od té doby se tento ukazatel drží sestupné trajektorie, kdy se přes 68 procent v roce 2015 dostal na zatím konečných 63 procent v loňském roce. Ve srovnání s rokem 2016 ztratil index dva procentní body.

V minulosti sama instituce přičítala ztrátu důvěryhodnosti především vnějším okolnostem. Příčiny spatřovala ve zpochybňování své nezávislosti ze strany takzvaných alternativních médií, dále ve falešných internetových zprávách nebo aktivitě trollů na sociálních sítích. Za uplynulý rok navíc patrně jako nikdy za dlouhá léta čelila verbálním atakům v podání vysokých představitelů politické reprezentace.

„Jsou to veřejné útoky politiků na Českou televizi a zpochybňování její nezávislosti. Byl tu návrh na její zestátnění, na odebrání koncesionářských poplatků a také zpochybňování důvěryhodnosti jejích reportérů,“ vyjmenoval serveru Lidovky.cz nejtěžší rány pro ČT v poslední době mediální expert Jan Potůček. Zmíněné návrhy však zatím zůstaly ve slovní rovině, žádný z nich dosud nezískal reálnou podobu.

Tahouny kritiky největšího média veřejné služby v Česku jsou prezident Miloš Zeman a šéf SPD Tomio Okamura. Byl to právě Okamura, který po loňských sněmovních volbách vybídl ke zrušení koncesionářských poplatků. Výrazných útoků se loni dopustil také nynější premiér v demisi Andrej Babiš, novináře z pořadu Reportéři ČT dokonce označil za zkorumpovanou pakáž. V poslední době se ale drží zpátky, v březnu po dlouhé době prolomil bojkot a zavítal do diskusního pořadu Václava Moravce.

‚Bylo to zbytečně přitažené za vlasy‘

TV Barrandov vs. Česká televize

Majitel TV Barrandov Jaromír Soukup odstartoval průběžnou kritiku České televize ve svém kanálu 28. února v jednom z vydání pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa, ČT se pak věnoval ještě několikrát.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) do uplynulé středy obdržela přesně 30 stížností na to, jak Soukup pořady o veřejnoprávní stanici vedl. Autoři podnětů se stěžovali mimo jiné na manipulaci.
S úrovní svého vysílání má přitom problém především právě TV Barrandov. RRTV v současnosti vede šest řízení o přestupku s provozovatelem Televize Barrandov,“ sdělil serveru Lidovky.cz předseda rady Ivan Krejčí s tím, že důvody jsou porušení zásad objektivity a vyváženosti. Jedno řízení probíhá kvůli prvnímu vydání pořadu o hospodaření ČT.

Letos pro Českou televizi vyvstal nový subjekt, jenž podrývá její autoritu. Pražskému hradu blízká TV Barrandov se začala v pořadech majitele kanálu Jaromíra Soukupa systematicky věnovat referování o hospodaření stanice. Soukup se při tom nedrží standardů novinářské práce, například nedal prostor zástupcům veřejnoprávního média k reakci. Opakovaně také pracuje se zavádějícími či přímo nepravdivými údaji (více v boxu).

„V ČT samozřejmě pracují lidé, kteří se dopouští chyb jako každý jiný. Když bychom to podrobně procházeli, tak chyby najdeme. Mně se také nelíbí některé programy, třeba bych dal přednost něčemu jinému,“ připustil pro Lidovky.cz nedostatky na straně ČT Jan Bednář, předseda Rady ČT, což je kontrolní orgán veřejnoprávní instituce. „Jsou rezervy v tom smyslu, že se dá hledat lepší způsob, aby televize plnila úkoly, které plnit má,“ dodal.

Podle Potůčka si zase stanice o ostrou reakci někdy říká sama, jako příklad zmínil březnový střet jednoho z reportérů pořadu 168 hodin a Tomia Okamury. Redaktor se řadou více než deseti otázek dožadoval objasnění Okamurova tvrzení, podle kterého pořad lže. „To bylo zbytečně přitažené za vlasy. Možná by bylo lepší ze strany reportérů trošičku ubrat, protože nahrávají politikům k faulům. Měli by chápat, že situace pro ČT je docela vážná a že je potřeba uvažovat strategičtěji,“ podotkl.

ČT má větší důvěru než BBC, ARD nebo ORF

Na druhou stranu si výroční zpráva v této souvislosti všímá také dvou pozitiv. Důvěryhodnost ČT převyšuje kredibilitu jejích veřejnoprávních sester ve Velké Británii, Německu či Rakousku, v tomto ohledu se drží nad BBC, ARD i ORF. Vedle toho pak s povděkem kvituje úroveň zpravodajství. „Události jsou jednoznačně nejdůvěryhodnější hlavní zpravodajskou relací v ČR. V trackingovém výzkumu ve 2.pololetí 2017 považovaly Události za nejdůvěryhodnější dvě třetiny všech respondentů (65%),“ píše se v dokumentu (zde). 

Postupná eroze důvěryhodnosti České televize se pomalu přibližuje trendu, jemuž podléhají všechna tradiční média. Zatímco podle březnového průzkumu CVVM jiné společenské autority jako armáda, policie či justice požívají důvěry občanů, u televize, internetu či tištěných titulů převažuje jejich skepse. Přitom paradoxně u těchto tří druhů médií došlo oproti poslednímu šetření k nárůstu důvěry, přesto to v celkových číslech na pozitivní výstup nestačí. 

Publicista Jan Potůček se posledních 20 let věnuje psaní o médiích, na toto...
Jaromír Soukup ve svém diskuzním pořadu Aréna Jaromíra Soukupa.

Úroveň tvorby, zpravodajství a hospodaření ČT se pak brzy dostane na plénum Poslanecké sněmovny. „Na pořad schůze, která začne příští týden, je zařazena Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 2016 a zpráva o hospodaření v roce 2016,“ sdělila serveru Lidovky.cz Martina Lustigová z tiskového odboru sněmovny. Lze očekávat vzrušenou diskusi, minimálně u poslanců SPD, KSČM a části klubu ANO bude mít veřejnoprávní médium složitou pozici. Prezident Zeman nedávno vyzval, aby poslanci zprávy neschválili. 

Pokud zákonodárci nezvednou ruku pro dvě zprávy o činnosti nebo dvě zprávy o hospodaření za sebou, otvírá se jim možnost zbavit se Rady ČT v současné podobě. Radní přitom volí a odvolávají generálního ředitele televize. „Každé neschválení zprávy musí být opřeno o text, údaje nebo nesrovnalosti ve zprávě, nikoli dopředu a čistě účelově,“ upozornila však už dříve LN mluvčí ČT Karolína Blinková. Poslední výroční zprávy odsouhlasené sněmovnou jsou z roku 2015.

  • 274Diskuse


Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky


Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.