Ministerstvo školství o zavedení druhého povinného jazyka stejně jako o zavedení povinné angličtiny uvažuje už dlouho, návrh se ale zatím připravuje. „Vzhledem k vývoji na pracovních trzích připadá stále více v úvahu podpora mnohojazyčnosti, tedy výuka dvou a více cizích jazyků již od základní školy,“ popisuje mluvčí ministerstva školství Tomáš Bouška. „Veškeré tyto náměty jsou však ve stadiu koncepčních úvah a doposud neznáme konkrétní návrh legislativní úpravy, která by je umožnila realizovat,“ dodává mluvčí.
S výukou cizího jazyka začínají čeští školáci povinně od třetí třídy. „Obvykle se další cizí jazyk vyučuje až na druhém stupni, a to nejtypičtěji v sedmém až devátém ročníku, přičemž největší časová dotace je mu přiznávána v osmém ročníku,“ připomíná zpráva ústavu.
Žáci se však další cizí jazyk učí třeba v rámci volitelných předmětů, nemají jej povinný. „Zavedení povinného dalšího cizího jazyka povede k přetěžování žáků, zejména těch slabších,“ varovalo v průzkumu 63 procent ředitelů. Obávají se také toho, že by nesehnali dostatek kvalifikovaných učitelů, právě o jazykáře je totiž největší nouze.
Zároveň ředitelé upozornili, že pokud by se děti povinně učily dva cizí jazyky, musel by se zvýšit počet hodin v rozvrhu nebo se druhý jazyk vyučovat na úkor jiného předmětu. „Necelá pětina respondentů považuje povinné zavedení dalšího cizího jazyka za výhodné pro žáky, kterým se rozšíří jazyková vybavenost potřebná v dalším životě,“ dodává zpráva ÚIV.
Povinný druhý cizí jazyk by prý mohl prospět i mimořádně nadaným dětem. Angličtinu jako hlavní cizí jazyk však už nabízí většina základních škol.
Zavedení dalšího povinného cizího jazyka povede k přetěžování žáků, zejména těch slabších, varují ředitelé