Ministerstvo dopravy ustavilo už v roce 2007 speciální expertní skupinu, která měla tehdy ještě čerstvý projekt reformovat. Přizvaným expertům se nelíbilo zejména bodování malých přestupků. Novela silničního zákona, kterou vytvořili, je proto například milosrdnější k těm důchodcům, kteří řídí auto bez posudku o své zdravotní způsobilosti. V současnosti jim za to policie přiděluje pět bodů, po revizi žádný. Bez bodů má být i nesvícení.
S ještě radikálnější změnou přišel před časem senátor ODS Jiří Žák. Ten navrhl, aby motoristé o řidičský průkaz nepřicházeli po nasbírání dvanácti bodů jako dosud, ale až po dosažení osmnáctibodové hranice. Navíc jakmile by dosáhli dvanácti bodů, dostali by poštou upozornění, že se blíží dosažení kritické hranice. „Současný bodový systém je příliš tvrdý. Řidič se navíc nedoví o svých bodech včas. Já sám mám několik známých, kteří se vybodovali za nepodstatné přestupky,“ vysvětlil senátor svůj záměr.
O něco blíže ke schválení má reforma bodového systému z dílny expertní skupiny, která počítá se zachováním dvanáctibodové hranice. Ta již prošla ve sněmovně prvním čtením a na počátku listopadu má o ní jednat kolegium odborníků z řad policistů, ministerských úředníků a zákonodárců. Výsledkem by mělo být brzké schválení novely. Bodový systém by tak mohl být reformován už v průběhu příštího roku.