Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

DVD u novin přibývá

Česko

Vydavatelé novin se stali významnými prodejci filmových nosičů.

PRAHA Obchod s filmy na DVD dostal letos v Česku nový impuls, a to díky vydavatelům denního tisku. Snímky na lesklých discích nabídly postupně téměř všechny deníky. Vydavatelé si od toho slibují hlavně vyšší prodeje novin.

Boom po deseti letech

„DVD je v Čechách deset let, první titul Kolja se objevil v říjnu 1997,“ připomíná Pavel Borowiec ze sdružení DVD Group. Oscarového Kolju i více než stovku dalších českých a zahraničních filmů na DVD teď znovu naservírovali čtenářům vydavatelé novin levně v prodejnách tisku. Loni v únoru začaly Lidové noviny, letos v lednu se přidal bulvární Blesk a sérií snímků Jana Svěráka MF Dnes, následovaly bulváry Šíp a Aha! Stranou zatím zůstaly jen regionální Deníky a Hospodářské noviny.

„Čtenářské hry se přežily, hledali jsme nový způsob podpory pultového prodeje,“ vysvětluje mluvčí vydavatelství MAFRA Roman Latuske, proč se LN a MF Dnes pustily do DVD jako první. „Předpokládali jsme - a správně - že to zvýší prodej,“ přitakává šéf Aha! František Nachtigall. „Trh si to žádá, nechtěli jsme zůstat pozadu,“ říká šéfredaktor Šípu Martin Švehlák.

Lákají hlavně české filmy. Nejprodávanějším u Blesku byl Román pro ženy podle Viewegha, u MF Dnes Ondříčkovi Samotáři, jedním z mála DVD, s nimiž přišel deník Právo, byli Účastníci zájezdu. Šíp prý slavil největší úspěchy s Patem a Matem. Aha! si hodně slibuje od Troškovy trilogie Kameňák, kterou chystá na podzim. Záleží na titulu, ale průměrně od každého prodáme desetitisíce až statisíce kusů, tvrdí vydavatelé.

Levná DVD k novinám značně přilepšují i filmovým distributorům, kteří na jejich vydávání spolupracují. Třeba zástupce Hollywood Classic Entertainment Jakub Kučera říká: „Za celý loňský rok jsme prodali 1,3 milionu DVD. Letos už více než sedm a půl milionu a počítáme, že do konce roku to bude minimálně dvanáct milionů.“ Dodává, že „novinová“ DVD z toho zatím tvoří plných 75 procent.

Podle Kučery taky lidi přestává díky levným DVD zajímat trh s pirátsky vypalovanými disky. Za stejnou cenu totiž dnes pořídí originál. A to téměř denně, o což se v rámci boje o pozici na trhu zasluhují hlavně bulvární listy. Každé úterý vydávají DVD Blesk i Šíp, navíc Šíp s Aha! nabízejí filmy už dvakrát týdně. „Častější frekvenci nevylučujeme,“ říká i Daniel Hort ze společnosti Ringier, jež vydává Blesk.

Jak dlouho ještě?

„Největší šok je, že trh ještě není nasycen,“ konstatuje Pavel Borowiec z DVD Group. Někteří vydavatelé už ale cítí, že počáteční efekt na prodaný náklad se vytrácí. Lidé prý už dobře vědí, že DVD lze koupit samostatně. Proto někteří vydavatelé zvažují, zda koupi filmu nenavázat na povinnost koupit zároveň výtisk novin. „Před rokem bych si netroufl odhadnout, že se budou noviny s DVD tolik prodávat. Dnes se obávám, aby se noviny brzy nekupovaly jako příloha DVD,“ podotýká šéf Šípu Martin Švehlák.

Autor: