„V podstatě ihned jsem se rozhodl aplikaci eDoklady vyzkoušet. Jako uživatel Portálu občana jsem doufal, že pro mě bude instalace a registrace snadnější,“ hodnotí první zkušenosti František Grivalský z konzultačně-technologické společnosti Lundegaard.
Zaskočily ho také potíže s registrací, která pro něj byla dva dny prakticky nedostupná. „DIA, podepsaná pod touto aplikací, zkrátka nezvládla připravit provozní prostředí tak, aby ustálo počáteční nápor. Dokončení registrace předcházely dva dny neúspěšných pokusů. Kdyby soukromá firma dodala státu něco podobného, možná by ji smluvní pokuty z veřejných zakázek připravily o veškerý zisk,“ kritizuje Grivalský.
Spuštění aplikace eDoklady podle IT odborníků ukázalo na místa, kterým se bude muset stát v budoucnosti prioritně věnovat. Ukládá mu to totiž zákon o právu na digitální službu. Problémy měla hned po spuštění například služba Národní Identitní Autorita (NIA), která zajišťuje elektronickou identifikaci uživatelů pro státní portály.
Stáhli jste si aplikaci eDoklady?
„Ukazuje se, že nové moderní aplikace, které jsou navrženy pro vysokou zátěž, potřebují i odpovídajícím způsobem připravené infrastrukturní služby jako NIA nebo základní registry,“ říká Tomáš Mirošník, ředitel pro sektor veřejné správy ze společnosti Microsoft.
Podle něj je však dobře, že se takové služby zavádějí. „Jsou totiž identifikována slabá místa a prioritně se pracuje na jejich nápravě,“ vysvětluje Mirošník.
Problémy se daly čekat
IT experti hodnotí pozitivně také fakt, že se Česko spuštěním eDokladů postupně připravuje také na evropskou digitální peněženku, kterou připravuje Evropská unie. Podle Pepeho Rafaje, technického experta firmy Thein Digital, trvá většině takto velkých projektů delší dobu, než se vychytají všechny chyby.
„DIA všechny informovala, že nemají automaticky nechávat doma plastovou občanku, což je zcela správný postup. Takže není tak podstatné, že se ukázaly chyby. Důležité je, že odborníci okamžitě zareagovali a chyby opravili. Zaskočil mě také obrovský zájem. Sto třicet tisíc lidí během pár dnů je skvělý výsledek a je tedy vidět, že to byl krok správným směrem,“ míní Rafaj.
Vládu za aplikaci pochválil také Adam Paclt, generální ředitel bezpečnostní společnosti APPSEC. „Připravenost infrastruktury na úrovni státu je složitá věc. Státní aparát si uvnitř sebe sám nevěří. Každý má pod správou jinou službu, každý firewall spravuje někdo jiný, každý server může spravovat jiná organizace a svoji roli hrají i mezilidské vztahy. V atmosféře, která u nás ve státní správě panuje, považuji za malý zázrak, že se vládě podařilo projekt vůbec spustit,“ konstatuje Paclt.
Aplikace může přilákat podvodníky
Při práci s aplikacemi, kterým poskytujeme naše osobní údaje včetně kopie průkazu identity, bychom si podle bezpečnostních odborníků měli dát pozor především na celkové zabezpečení chytrého telefonu.
„K otevření aplikace i odemčení samotného telefonu bychom měli používat nejlépe biometrické ověření a k internetu přistupovat pouze prostřednictvím věrohodné zabezpečené sítě nebo s využitím VPN,“ apeluje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET.
Spuštění každé nové služby mohou podle Žáčkové doprovázet také pokusy o phishingové útoky. „V tomto případě, kdy zejména uživatelé zařízení Apple měli v prvních dnech po spuštění problém aplikaci dohledat v oficiálním obchodě App Store, mohou kyberzločinci lákat na jejich falešné kopie. Ke stažení falešné aplikace mohou lákat také prostřednictvím odkazů zasílaných přes SMS nebo v e-mailu,“ varuje odbornice.
Takové odkazy mohou potom oběti zavést například na falešné stránky bank, protože jednou z možností k přihlášení k eDokladům je přihlášení pomocí bankovní identity. Tento druh podvodné stránky experti zaznamenali již v minulosti například při přihlášení do registru exekucí.
„Cílem útočníků je nejčastěji odcizit uživatelům osobní údaje nebo peníze. V souvislosti s eDoklady ale podobné útoky zatím neevidujeme,“ doplňuje Žáčková.
„Digitální vyloučení hrozí třem milionům Čechů“Organizace Česko.Digital se věnuje takzvané digitální inkluzi. Podle jejího ředitele Jana Kotary jsou digitálně vyloučení nejčastěji lidé, kteří trpí také dalšími formami vyloučení – zejména socioekonomickým – a senioři. Kolik lidí v Česku má problém ovládat moderní technologie? Jaké potíže jste u nich zaznamenali? Co je nyní v oblasti digitalizaci státu důležité? |