„Odhaduje se, že částka bude násobně vyšší. V současné době se zpracovává sanační projekt, v němž by měla být stanovena cena dalších sanačních opatření,“ uvedla mluvčí inspekce Miriam Loužecká.
Mezi dosavadní opatření patří například hloubení jam, z nichž odborníci čerpají benzen, který se dostal do podzemních vod. Na místě mezi kolejištěm a jezerem jsou jich už tři desítky.
Tento týden má podle Loužecké rovněž začít odtěžování kontaminované zeminy nacházející se pod kolejištěm. Rozsah kontaminace v ohnisku nehody zjišťovala po odstranění havarovaných cisteren a demontáže kolejí specializovaná firma za pomoci vrtů. Následovat má odbagrování této zeminy, což je z pohledu sanačních opatření klíčové.
Rozsah kontaminace půdy zatím není znám. Podle dosavadních zjištění je v těchto místech podzemní voda v hloubce zhruba tří až čtyř metrů. Přírodní bariéra v podobě jílovité vrstvy, která by měla pronikání případné kontaminované vody zabránit, je ovšem až v hloubce zhruba sedmi metrů.
Zásadním sanačním opařením je též stavba zábran, takzvaných larsenových stěn, které odborníci instalují od minulého úterý v prostoru mezi kolejištěm a jezerem. Budují je v délce zhruba 210 metrů. Bariéra, jež bude umístěna až do hloubky sedmi metrů, má omezit mísení vod z vodní nádrže s podzemními vodami kontaminovanými benzenem.
„Zatím je instalováno zhruba 30 metrů. Rychlost prací lze v návaznosti na podloží a bezpečnost zaměstnanců provádějících instalaci jen stěží odhadnout. Lze však s jistotou říci, že stavba bude trvat déle než týden,“ nastínila Loužecká.
Benzen odbourává i provzdušňování vody
Komplikací pro zamezení kontaminace je pro odborníky také počasí, v neděli oblast zasáhly silné deště.
„Deště obecně urychlují mobilitu benzenu a situaci mohou výrazně zkomplikovat. Následky nedělních dešťů zatím nelze předjímat, to bude zřejmé až z výsledků analýz povrchových vod,“ podotkla mluvčí ČIŽP. Výsledky odborníci získávají vždy následující den.
Na místě také dnes zasahují hasiči, provádějí mimo jiné protipožární opatření u vrtů. Své síly už postupně redukují.
„Pokračujeme rovněž v měřeních koncentrací benzenu v ovzduší na předem určených místech, stále stejným způsobem chráníme také jezero,“ sdělila mluvčí krajského hasičského sboru Lucie Balážová. Hasiči též jezero od víkendu provzdušňují za pomoci dvou proudnic, které doplňují aerátory. Provzdušňování vody napomáhá odpařování benzenu.
Vyčíslení jiných než ekologických škod se podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala zatím nezměnilo - dalších 75 milionů korun je škoda na infrastruktuře a 50 milionů na vlakové soupravě, přičemž v tom není započítán náklad. Chemička DEZA z Valašského Meziříčí, která převážený benzen vyrobila, škody vyčíslila již dříve na několik desítek milionů.
„Nemám informaci o tom, že by byly změny v těchto částkách. Pokračuje šetření, trvat to bude minimálně měsíce,“ uvedl dnes Martin Drápal. Také policie zatím nemá k případu žádné nové informace, stále jej prověřuje, řekla její mluvčí Miluše Zajícová.
Mimořádná událost, která podle zkušeností hasičů a drážních hasičů nemá za posledních 30 let v Evropě obdoby, se stala 28. února před polednem ve stanici Hustopeče nad Bečvou na Přerovsku, kde vykolejil při jízdě nákladní vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Část cisteren následně začala hořet. Ve vlaku bylo řazeno 17 vozů, přičemž 14 z nich vykolejilo.
19. března 2025 |