Elektrický Fiat jen pro americké silnice

Italská značka Fiat chystá invazi na americký trh. Začne hned svým nejmenším autem, moderní interpretací přes půl století starého Fiatu 500. A to ne proto, že by se ve Spojených státech najednou zbláznili do malého italského „retro“ auta, jehož předchůdce byl pro Italy tímtéž, čím pro Američany Ford T, tedy prvním dostupným automobilem.

Důvod je pragmatičtější. Chrysler loni v červnu ukončil bankrotový režim a utvořil alianci s Fiatem, jemuž nyní patří pětina amerického koncernu a který nyní celý koncern také řídí. Malá auta by americkému molochu mohla pomoci.

Malý Fiat 500 se v USA začne prodávat ještě během letošního roku. Půjde o verzi s benzinovým motorem 1,4 litru, vyráběnou v Mexiku. To bude ale jen začátek. Do dvou let tento běžný model dostane inovovaného souputníka – elektromobil.

Fiat pro americký trh vyvine Chrysler Fiat 500 s elektrickým motorem se ukázal počátkem ledna na autosalonu v Detroitu. Nyní aliance ChryslerFiat vydala prohlášení, že elektrické vozítko hodlá vyrábět a prodávat v USA.

Fiat 500 se k tomuto účelu mimořádně hodí. Je malý a relativně lehký, podobně jako jeho budoucí konkurenti. Elektromobil nazvaný 500EV vyvine Chrysler ve svém sídle Auburn Hills ve státě Michigan.

O svém chystaném elektromobilu toho ale jeho tvůrci moc neprozradili. Základem pohonu budou tři systémy, údajně výkonný elektromotor (jak, zatím nikdo nevyčíslil), akumulátory lithium-ion a řídící jednotka kontrolující toky energie.

56 000 aut ročně: velké plány kolem malého auta Cena také ještě není jasná. Nicméně podle vyjádření Chrysleru by měla být srovnatelná s podobnými elektromobily, a tudíž konkurenceschopná. Na detroitském autosalonu se mluvilo o částce 32 000 dolarů (v přepočtu kolem 600 tisíc korun), z níž polovina padne na akumulátory. To je podobná cena, za kterou by se mělo dát pořídit chystané malé elektrické Mitsubishi i-MiEV i jeho odvozeniny Citroën C-Zero a Peugeot iOn.

Fiat bude menší, funkci byť jen malého rodinného auta tedy zastat nemůže. Zato je atraktivnější. Ředitel aliance Sergio Marchionne mu věří a předpokládá, že by Chrysler od roku 2014 mohl vyrábět kolem 56 000 elektromobilů 500EV ročně. Bude zajímavé sledovat, jestli tohle auto zůstane Fiatem, nebo dostane v zámoří nálepku Chrysler. To by spousta Italů asi nepřežila...

Autor:
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.