„Údržba stávajících pražských tunelů včetně plateb za elektrickou energii vyjde ročně na zhruba 90 milionů,“ uvádí Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí Technické správy komunikací Prahy. Jak se roční taxa zvýší po dobudování Blanky? To si Tomáš Mrázek netroufá odhadnout - bude záviset na kvalitě použitých technologií a na nárůstu cen elektrické energie.
Praha každopádně uvažuje o stavbě dalších tunelových komplexů - třeba v Jinonicích, Břevnově nebo v Libni. Architekt Adam Gebrian se ovšem domnívá, že se takový přístup k dopravě se do českých podmínek nehodí. „Život na více úrovních se má testovat v místech s mimořádně vysokou populační hustotou, kde se nedá postupovat jinak. Praha takovým místem rozhodně není,“ říká Adam Gebrian a upozorňuje, že kopání tunelů je vůbec nejdražší možné řešení.
Auta v zásadě nelze nikam přemístit. Chovají se trochu jako voda, když jim otevřeme cestu, okamžitě toho využijí a zaplní ji. „Musíme se spíše ptát, jak snížit jejich celkový počet. Ještě jsem ale nezažil pražského primátora, který by se o to pokusil,“ upozorňuje Adam Gebrian. Podle něj bychom mohli začít třeba tím, že budeme pomocí nové výstavby omezovat důvody k dojíždění. Ve městech mají vznikat zóny s mnoha funkcemi. Samozřejmě je také potřeba zpříjemnit jiné typy pohybu po Praze - především pěší, cyklistický a hromadnou dopravu.