Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Encyklopedie islámu, která se příliš omezuje na Araby

Česko

Ačkoli muslimů je na Zemi jen o málo více než hinduistů nebo buddhistů, jejich náboženství se věnuje mnohem větší pozornost, z důvodů dobrých i špatných. Počet kvalitních českých příruček je však pořád ještě nedostatečný, což se snaží napravit arabista Bronislav Ostřanský (* 1972). Stručně řečeno, dělá to dobře. Pochopil, že encyklopedie musí být jednak přístupná - tedy ne zbytečně odbornická, a zadruhé že musí vtáhnout, aby člověk u ní chvíli pobyl a něco se dozvěděl -obvykle více než jen to, co původně hledal. V době, kdy během 0,05 vteřiny na internetu obdržíme definici čehokoli, nabývá na důležitosti takové pojetí encyklopedie, která umí zařazovat fakta do souvislostí. Kniha nabízí velké rozpětí hesel, od vysloveně teologických až po folklorní, což je méně obvyklé. Najdeme mezi nimi třeba „děti a dětství“, „hroby“ a také „ráj“, kde se dozvíme, jak je to s těmi černookými pannami, které na některé muže po smrti čekají. Autor se snad až příliš soustředí na své záliby, jako je súfijská mystika, a to na úkor tak důležitých oblastí, jako je třeba islámské právo. Čtenář se také podiví faktu, že problému „džinů“ (duchů) se věnuje mnohonásobně větší pozornost oproti heslu „džihád“, o kterém se ve velmi stručném heslu sice dozvídáme, že jeho ozbrojená podoba má „pevně vymezená pravidla“, ale už ne to, jaká pravidla to jsou.

Ostřanského kniha má dvě slabiny, které sdílí s řadou jiných publikací českých orientalistů. Zaprvé se kniha tváří, že islám je arabské, nebo nanejvýš ještě perské náboženství. Přitom Arabové tvoří jen menší část světového muslimstva. Copak nežijí významné komunity v jihovýchodní a střední Asii nebo v černé Africe? A co islám indického subkontinentu, který prošel bouřlivým vývojem zejména v posledním století?

S tím souvisí druhý problém. Pro mnohé orientalisty, včetně Ostřanského, končí dějiny někde v 18. století a těžiště výkladu obvykle leží kdesi ve středověku -jako kdyby už se v islámu od té doby nic nestalo. Přitom od 19. století se rodila nejrůznější hnutí, včetně často zmiňovaného wahhábismu či neo-salafíje, mediálně spojovaných mj. s radikalismem. Do světa islámu vstoupily nové technologické objevy a nové společenské jevy, tedy skutečnosti, na které islám teologicky, politicky i psychologicky reagoval. Ostřanského tvrzení, že kniha napravuje zastaralost předchůdkyň a že jde o výklad „žitého islámu“, není na místě.

Malou poznámku na závěr: v „islámské části“ mé knihovny se hromadí knihy, které je na první pohled těžké od sebe odlišit. Všechny jsou zelené a na obálce mají buď název vyvedený „jako arabským“ písmem, nebo jsou ozdobeny kaligrafií. Fantazie grafiků příliš daleko nesahá, i když konkrétně tato verze patří k povedenějším.

***

LITERATURA FAKTU VYŠLO ČESKY Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti Bronislav Ostřanský Vydalo nakladatelství Libri, Praha 2009. 255 stran.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.