Špatně totiž odpovědělo 65,8 prvomaturantů, 88,4 procenta těch, kteří zkoušku opakovali, a 87,2 procenta studentů, kteří didaktický test psali v náhradním termínu.
Epizeuxis v maturitních otázkách? Hloupost, zbytečné. Učme něco užitečného, říkají odborníci![]() |
„Je tedy zřejmé, že debata o smysluplnosti této úlohy byla a je na místě. Maturitní data ukazují, že v testu je více úloh, které neověřují žádnou opravdovou dovednost nebo znalost, ale zbytečně na nich ztroskotá mnoho maturujících,“ ohodnotila výsledky vzdělávací společnost EDUin.
Ty se podařilo získat iniciativě Maturitní data – odtajněno, kterou založil didaktik Oldřich Botlík. Dlouhodobě kritizuje, že ministerstvo školství nechce výsledky jednotlivých úloh zveřejňovat. „Zveřejněná data umožňují mnohem věcnější debatu o třech zásadních věcech. Za prvé: Je to, z čeho středoškoláky zkoušíme, opravdu důležité? Za druhé: Je to, co středoškoláky vyučujeme, opravdu důležité? Za třetí: Co středoškoláci opravdu umějí? Graf úlohy, v níž měli maturanti hledat epizeuxis, je výmluvný,“ vyjádřil se Botlík.
Maturitu z matematiky nezvládlo 23 % studentů. Úspěšnost předmětu se i tak zvedla![]() |
Ministerstvo i organizace Cermat, která maturitní testy zajišťuje, považují úlohu na epizeuxis za správnou. Tato básnická figura se navíc podle nich objevuje v katalogu, ve kterém jsou vypsány termíny, které maturant musí znát. „Umělecké ozvláštnění se děje prostřednictvím konkrétních jazykových prostředků a ty je prostě maturant povinen znát. Právě figury jsou jedny z nejčastějších a epizeuxis je spolu s anaforou (opakování stejných slov na počátku slok či veršů, pozn. red.) vůbec nejfrekventovanější figura,“ tvrdí Jiří Kostečka z Asociace středoškolských češtinářů, který spolu se školským resortem obecně představoval výsledky studentů v didaktických testech.
Boltík ale nechápe, jak se figura epizeuxis vůbec mohla do katalogu dostat: „Nedovedu si představit, že by učitelé, kteří připravují strojaře nebo prodavačky s maturitou, na něco takového přistoupili,“ podivuje se odborník.
Písemné maturitní testy70 720 studentů na 1137 středních školách skládalo od 2. do 5. května didaktické a písemné práce společné maturitní zkoušky. Český jazyk a literatura 62 279 maturantů skládalo tuto zkoušku, 92% uspělo, průměrná úspěšnost 65,9%, meziroční změna -0,8 p. b. Matematika 16 975 maturantů, 77% uspělo, 54,3% průměrná úspěšnost, meziroční změna +2,2 p. b. * Uvedené údaje se týkají angličtiny, kterou si zvolilo na 90% studentů; němčinu si vybralo necelých 8%, zbytek maturoval z ruštiny, francouzštiny a španělštiny. |