Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

EU chce fond pro klienty aerolinek

Česko

ŠTRASBURK/BRUSEL Europoslanci chtějí zajistit kompenzace cestujícím, jejichž letecká společnost zkrachovala. V Evropské unii podle zákonodárců ukončilo od roku 2000 činnost předčasně téměř 80 aerolinek. Jedněmi z posledních byla společnost SkyEurope, s níž létalo i hodně Čechů.

Europoslanci ve včera přijatém usnesení vyzývají Evropskou komisi, aby přišla s návrhem nějaké nové legislativy. Ta by měla podle zákonodárců zajistit, že se cestující zkrachovalých firem neocitnou v cizině bez ubytování či letenky zpět.

Evropský parlament proto navrhuje vytvořit jakýsi garanční či kompenzační fond pro takové případy. Přišli i s návrhem na zavedení principu „vzájemné zodpovědnosti“. „Tento princip by zabezpečil návrat cestujících zkrachované letecké společnosti jinými leteckými společnostmi, které provozují lety ve stejném směru a mají ještě místo,“ uvedl parlament v prohlášení.

„Mnozí z těchto cestujících nemají finanční prostředky, aby řešili takovou událost,“ prohlásil předseda parlamentního výboru pro dopravu Brian Simpson. „Jde o lidi, kteří si šetří na rodinnou dovolenou, a nakonec o tyto peníze přijdou bez vlastního přičinění.“

Už před časem dala Evropská komise na vědomí, že zvažuje, že by mohla přijít s návrhem, aby evropské aerolinky musely mít povinně pojištění proti úpadku. Jedním z argumentů pro takový krok byly právě krachy leteckých společností, včetně slovenských nízkonákladových aerolinek SkyEurope. Ty prodaly na lety, které se již neuskutečnily, přibližně 280 000 letenek.

Aerolinky na rozdíl třeba od cestovních kanceláří nemají povinnost mít pojištění proti úpadku. Jejich klienti se tak případné náhrady musí dožadovat v případě krachu firmy u soudu.

Tak se ostatně děje i v případu krachu slovenských SkyEurope. Slovenské banky již vyplatily desetitisíce eur stovkám klientů zkrachovalé společnosti za propadlé letenky, které klienti zaplatili platební kartou. Stovky dalších Slováků čekají na dokončení reklamačního řízení. Vyplývá to z vyjádření bank.

Peněžní ústav VÚB obdržel více než 1330 stížností, z nich 600 klientům již uhradil za neuskutečněné lety 85 000 eur (2,21 milionu Kč). VÚB i po několika týdnech po krachu nízkonákladového přepravce dostává další žádosti o proplacení neuskutečněných cest. „Ještě stále dostáváme několik nových reklamací denně. Reklamace řešíme průběžně, většina z nich bude vyřešená do Vánoc,“ uvedla mluvčí banky Alena Walterová. Reklamaci je možné podat nejpozději do 120 dní ode dne plánovaného odletu.

Přes 1110 klientů s reklamací eviduje Slovenská spořitelna. Ta již více než 150 žadatelům vyplatila 35 000 eur. Spořitelna bude podle mluvčího Štefana Frimmera vyplácet peníze žadatelům minimálně do března 2010.

Další z bank, Tatra banka, vyplatila peníze zatím přibližně 670 klientům. Celkem se o úhradu letenek v bance doposud přihlásilo 1555 zákazníků. Slovenské banky vyplacení peněz nárokují od peněžního ústavu, kde měl SkyEurope účet. „Zpracovatelská banka nám průběžně zasílá prostředky za reklamace, ty následně vyplácíme klientům,“ vysvětlila Walterová.

Autor:

Jak dlouho péct kachnu? Díky sous-vide stačí jen 30 minut
Jak dlouho péct kachnu? Díky sous-vide stačí jen 30 minut

Máte rádi pečenou kachnu? Nyní můžete přeskočit hodiny v kuchyni strávené přípravou a sáhnout po Sous-vide kachních čtvrtkách od Vodňanské drůbeže....