„Každý, kdo viděl v televizi tisíce cestujících, kteří uvízli na letištích po bankrotech SkyEurope, XL, Futura a Zoom, ví, že nyní je vhodná doba zabývat se vážně otázkou, zda by základní ochrana v případě platební neschopnosti nebo úpadku neměla být rozšířena na všechny spotřebitele,“ řekla v prohlášení EK eurokomisařka pro spotřebitele Meglena Kunevová.
Aerolinky na rozdíl třeba od cestovních kanceláří povinnost být pojištěny proti úpadku nemají. Jejich klienti se tak případné náhrady musí dožadovat v případě krachu firmy u soudu. Je tak možné, že by komise mohla přijít s návrhem zavedení povinného pojištění proti úpadku pro aerolinky.
Komise, což je výkonný orgán EU, zvažuje podle zprávy navýšení současné ochrany spotřebitelů u služeb, kdy si třeba pomocí internetu zarezervují určitý balíček zahrnující let, hotel či pronájem automobilu. „Potřebujeme přísnou ochranu, aby spotřebitelé, kteří si zarezervovali zájezd, nemuseli mít obavy, a dále rovné podmínky, aby si hospodářské subjekty mohly spravedlivě konkurovat. Obzvláště mi leží na srdci otázka platební neschopnosti nebo úpadku,“ uvedla v prohlášení komise Kunevová.
Konkrétní kroky chce komise předložit na podzim příštího roku.
Podle komise si dynamické balíčky služeb, v nichž si lidé sestavují třeba prostřednictvím určitého webu a s ním spřízněných stránek nějaký soubor služeb, rezervuje v EU kolem 23 procent spotřebitelů. Jsou však země, jako třeba Irsko či Švédsko, kde je to případ čtyř z deseti lidí. Problém ale je v tom, že na řadu z nich se pravidla týkající se ochrany nevztahují.
Shodou okolností ve středu Evropský parlament přijal usnesení, v němž EK vyzývá, aby zajistila patřičné kompenzace cestujícím, jejichž letecká společnost zkrachovala.