Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Evropská komise kvůli emisím zahájila právní kroky vůči sedmi zemím včetně Česka

Česko

  12:44aktualizováno  18:36
BRUSEL - Evropská komise ve čtvrtek zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím EU včetně Česka a Německa kvůli nedostatečným opatřením proti porušování pravidel pro emise automobilů. Brusel tímto způsobem reaguje na emisní skandál německé automobilky Volkswagen.

Omezování emisí automobilů v Evropě. foto: Reprofoto

„Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království, neboť nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel,“ píše se v tiskové zprávě komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily příslušné sankční předpisy na automobilky Volkswagen, přestože tato firma používala nezákonný software umožňující manipulace s měřením emisí. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země nezavedly do svého vnitrostátního práva systém sankcí, který by výrobce odradil od porušování emisních pravidel. Německo a Británie se naproti tomu vůči kroku Bruselu důrazně ohradily.

Americký úřad zkoumá, zda Volkswagen kvůli emisní aféře ničil dokumenty

Komise se navíc domnívá, že Německo a Británie porušily právo, neboť jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíků z automobilů společnosti Volkswagen i dalších výrobců na jejich území.

Británie uvedla, že na obvinění komise „co nejrozhodněji odpoví“. „Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili,“ řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.

„Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musejí zajistit, aby výrobci automobilů vedené předpisy skutečně dodržovali,“ uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská. Ta je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost podle ní předložila komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.

Volkswagen loni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto.
Evropské automobilky, které v celé EU zaměstnávají asi 12 milionů lidí, argumentují tím, že používání softwaru, který dočasně vypíná systém omezování emisí, není v EU na rozdíl od USA nezákonný, protože platí výjimka v zájmu ochrany motoru. Německo říká, že legislativa EU je v tomto případě vadná, protože je nejednoznačná a umožňuje výjimky.

Autor: