V případě, kdy se domácnost dostane do potíží se splácením půjček, je ideální co nejdříve o vzniklé situaci informovat banku, respektive věřitele.
„S klientem se vždy snažíme nalézt nějaké řešení. Je možné například upravit splátkový kalendář, nebo nastavit odklad splátek,“ uvedl Martin Malý, mluvčí společnosti Cetelem.
Teprve až když klient vůbec nereaguje na zaslané výzvy, začínají se věřitelé obracet na externí vymahačské firmy. „K tomuto kroku přistupujeme obvykle až po půl roce, kdy klient není ochoten svůj dluh řešit. Pokud ani tímto způsobem neuspějeme, následuje soudní exekuce,“ dodal Malý.
Klienti by se proto měli vyvarovat případu, kdy na problémy se splácením upozorní banka. Ta posílá klientovi první upomínku s požadavkem urychleného uhrazení zpožděné splátky. Jestliže klient ve stanovené lhůtě nereaguje, následuje druhá upomínka.
Každá upomínka přitom znamená pro klienta další náklady – banky je zpoplatňují. Jedná se o stokoruny.
Pokud klient nereaguje ani na druhou upomínku, bankovní dům obvykle uskuteční poslední pokus přimět dlužníka splácet (poslední dopis), případně se již rovnou obrátí na vymahačskou firmu. Poté následuje už jen exekuce.