Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Expert na veřejné zakázky

Česko

S trochou nadsázky se dá říci: Za každou kontroverzní kampaní hledej Edu Kaubu.

PRAHA Soutěž o nejdrsnější a nejdražší kampaň v historii ministerstva dopravy vyhrála reklamní agentura Euro RSCG. Televizní spoty pro ni režíruje Filip Renč. Právě on před dvěma lety natočil pro ODS téměř zadarmo několik předvolebních klipů ve stylu akčního hrdiny Indiana Jonese.

Kreativní ředitel agentury Euro RSCG Eda Kauba má s kampaněmi z veřejných peněz, které vzbudily pozornost, bohatou zkušenost.

Spolu s ministrem pro evropské záležitosti Alexandrem Vondrou, fotografem Herbertem Slavíkem a režisérkou Alicí Nellis vymyslel „kostku cukru“ pro Evropu. Tvůrci spotu, kterým vláda pod heslem „Evropě to osladíme“ zahájila informační kampaň před českým předsednictvím EU, nevzešli z žádného výběrového řízení. „Bylo to o osobních vazbách, ale ne s Vondrou. S tím jsem se před kampaní vůbec neznal,“ říká Eda Kauba. „Dostal jsem se k tomu přes fotografa Herberta Slavíka.“ Vládní stránky uvádí, že Kauba na kampani spolupracoval „za v podstatě symbolickou částku 150 tisíc korun“.

O něco menší rozruch než evropská kampaň vzbudilo olympijské logo Prahy. Kritizovali ho lidé z oboru kvůli tomu, že je nevýrazné a špatně zapamatovatelné.

Ani v tomto případě neproběhla veřejná soutěž, sdružení Praha olympijská (zakladatelem je pražský magistrát) oslovilo tři autory. Sdružení nakonec logo, za které dostal Kauba 200 tisíc korun, nechalo předělat.

Když už byl Kauba autorem loga, dostal na starost – bez soutěže – také olympijské billboardy. Na pozadí dominant Prahy, Brna a Ostravy na nich sportovali známé osobnosti (například herec Jan Tříska šermoval). „Euro RSCG byla vybrána proto, že z její dílny pocházelo logo,“ řekl ředitel marketingové komunikace Prahy olympijské Karel Tejkal. Z desetimilionového rozpočtu bylo podle něj Euru zaplaceno „jen pár faktur po desítkách tisíc korun“. Pro pražský magistrát dělal Kauba několik kampaní. Na kapesní krádeže upozorňovala kampaň Mějte oči všude, cizince lákal k nočnímu životu slogan Spát můžete doma. Opozici rozzlobila kampaň, která před volbami slavila úspěchy magistrátu v čele s ODS pod názvem Vychytáváme poslední mouchy. „S primátorem Bémem se znám. Ale jestli si někdo myslí, že mi dává kampaně a já z toho zbohatnu, mýlí se,“ říká Kauba. „Od soukromého klienta máme třeba sto milionů korun na rok, ve srovnání s tím jsou to směšné peníze.“

Podle šéfredaktora časopisu Marketing a media Daniela Köppla skutečně nemusí jít o peníze ze státních zakázek. „Nové soukromé zakázky lovíte tak, že je o vás slyšet, jste vidět,“ říká. „Někdo na vás vykoukne i ze záchodu. Je to jedna z metod, která se používá.“

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...