Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Extravagance, nebo vyzrálost?

Česko

Středně velká SUV s turbodieselem a elektronickým pohonem všech kol se setkala ve srovnávacím testu. Zaujal více Ford Kuga, nebo Renault Koleos?

Na jednu stranu se v automobilovém světě mluví o snižování emisí a ekologických automobilech, a na straně druhé neustále stoupá prodej velkoprostorových automobilů a vozů SUV - tedy aut, která ve srovnání se stejně velkými osobními auty s často podobnými užitnými vlastnostmi mají vyšší spotřebu paliva. Kromě rádoby ekologických modelů tak automobilky nepřestávají s představováním nových modelů řadících se právě do druhého ze jmenovaných segmentů. Dvě zbrusu nová středně velká SUV Ford Kuga a Renault Koleos se v podobných specifikacích potkala také v redakci LN. A to byla vynikající příležitost pro detailnější srovnání.

Při pohledu do tabulky technických údajů je zřejmých mnoho podobností. Zejména co se týká rozměrů karoserie těchto vozů. Na první pohled se od sebe příliš neliší ani motory, převodovky či cena. Který z těchto automobilů tedy zvolit?

Rovnou na silnici Vydejme se za rozluštěním této otázky rovnou na silnici. Ford Kuga, který je postaven na technickém základě modelu Focus, je o poznání sportovnější. Jeho odpružení je tvrdší a automobil rychleji reaguje na pohyby volantu. Jakmile je silnice ideálně rovná, je možné říci, že kuga dokáže být při rychlejší jízdě zábavná. Když ale budete dále zrychlovat, čtyřkolka s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou svými reakcemi nestihne při sportovnějším stylu jízdy pomoci s trakcí, a kuga se začne chovat jako běžné auto s předním pohonem.

Jakmile se ale na silnici objeví nerovnosti, potěšení se vytrácí. Aby kuga s výše usazeným těžištěm než u výchozího focusu, působila jistě na dobrých silnicích, musel Ford použít tvrdší nastavení podvozku. Díky němu ale na krátkých nerovnostech automobil odskakuje. Tím se s částí dříve hojně dostupné trakce vytrácí i kousek jízdního potěšení. Když jsem s kugou následně vyjel na polní cestu, bylo jasné, že i při pomalé jízdě tento výlet pro auto znamená doslova týrání. Kuga je tedy vozem pro hladké silnice.

Pohodlnější koleos Koleos je v tomto směru úplně jiné auto. Má měkčí podvozek, větší převod řízení a na kvalitních okreskách působí rozvážněji a vláčněji. Stále jsem ale měl pocit dostatečné jistoty. Zatímco kuga měla v některých okamžicích tendence k tomu, aby mě vyhecovala k rychlejší jízdě, v koleosu byla uvolněnější atmosféra. Podvozek Renaultu, který spolu s pohonem všech kol pochází z Nissanu X-Trail, je přizpůsobivější a je schopen lépe absorbovat tvar silnice. To si posádka uvědomí, jakmile silnice přestanou být ideální nebo při výjezdu na nezpevněné cesty. Koleos je v těchto situacích velmi jistý a ve srovnání s kugou vynikne mnohem větší komfort, který v těchto situacích nabízí.

Není dvoulitrový turbodiesel jako dvoulitrový turbodiesel. Jednotka ve fordu je už starší konstrukce, což se projevuje strmějším nárůstem výkonu a ve srovnání s renaultem o něco vyšší hlučností. Oba motory nabízejí podobnou dynamiku, avšak ve fordu ji i díky přesnějšímu řazení subjektivně vnímáte intenzivněji. Stejně jako v otázkách jízdních vlastností, tak také při hodnocení motorů působí renault jemněji a pro běžné ježdění přátelštěji.

Opravdu je 4x4 potřeba?

Přestože mnoho lidí auta jako tato stále považuje za „teréňáky“, ve skutečnosti se s nimi není radno někam dál vydávat. V obou případech totiž riskujete odření masivních ochranných plastů na spodku vozu. Když pomineme příjemnější chování renaultu na rozbitých cestách, je potřeba zmínit více do terénu zaměřený pohon všech kol. Stejně jako u fordu má elektronicky ovládanou lamelovou spojku, avšak umožňuje, aby pracovala v jednom ze tří režimů - rozepnuto (pohon pouze předních kol), sepnuto (trvalý pohon všech kol s rozdělením 1:1) a automatický režim (paralela k Fordovu řešení). Nutno dodat, že tento systém má opodstatnění ve zmiňovaném Nissanu X-Trail, pro koleos se ale zdá zbytečný. Ve skutečnosti lze jen doporučit volbu Fordu Kuga i Renaultu Koleos pouze ve verzi s pohonem předních kol. V obou případech bez větších ztrát ušetříte až 50 000 korun. MPV a hatchback Stejně jako se obě auta liší jízdním projevem, tak jsou odlišná i uvnitř. Zatímco ford se snaží v maximální míře řidiče přesvědčovat, že sedí v byť zvýšeném, ale přesto běžném osobním autě, renault se naopak snaží uvnitř navodit atmosféru zvýšeného kompaktního MPV. Toto tvrzení platí i přesto, že například přístrojová deska modelu Kuga pochází přímo z Fordova MPV zvaného C-MAX.

Ford se snaží útočit na sportovní stránku svého řidiče. Má výrazněji tvarovaná sedadla, lépe do ruky padnoucí volant a vyšší přístrojovou desku. Interiér renaultu je vzdušnější a uvnitř cítíte, že koleos se snaží na svého řidiče a vlastně celou posádku jakoby nenaléhat. Koleos je současně uvnitř mnohem praktičtější, protože disponuje mnoha odkládacími schránkami různě rozmístěnými v interiéru. V přímém porovnání se zdá, že u fordu právě na toto zapomněli. Na první pohled je ale jasné, že Ford své úsilí zaměřil na kvalitu použitých materiálů, která je vyšší.

Na předních sedadlech renault působí prostornějším dojmem, i když ve skutečnosti je na tom s fordem podobně. Na zadních sedadlech se ale budete lépe cítit v renaultu. Je zde více místa a také tvar sedadel byl, alespoň z mého pohledu, příjemnější. Základní objem prostoru pro náklad je větší v renaultu, avšak pro převoz velkých krabic je na tom díky strmější zadní výklopné stěně lépe Ford.

Ceny jsou stejné jen na první pohled Pohled do ceníku obou vozů možná až zarazí. Obě auta totiž od sebe dělí pouhých 90 korun. Je ale potřeba důkladnější pohled do ceníku. Po něm zjistíte, že fordu ve srovnání s renaultem chybí výbava za přibližně 80 tisíc korun. Když mám být konkrétnější, potom modelu Kuga chybí třeba tempomat, litá kola, bezklíčkové odemykání, parkovací asistent nebo i tříletá záruka (příplatek 14 400 Kč). Určitou výhodou fordu je fakt, že zákazník si může tento vůz volněji specifikovat. Kvůli tomu, že koleos se vyrábí v Koreji na lince Samsungu, do Evropy přichází pouze tři pevně dané stupně výbav.

Když odstoupíme od konkrétních testovaných aut, je jasné, že koleos je zajímavější nabídkou díky tomu, že u něj je možné vybírat ze tří motorů a přitom testovaný turbodiesel vybavit i skvěle řadící šestistupňovou samočinnou převodovkou. Kuga je k dispozici s jediným motorem a převodovkou a možnost volby spočívá jen v pohonu předních, nebo všech kol.

Když to shrnu, tak toto srovnání ukázalo, že ač se oba vozy mohou na první pohled zdát jako velmi podobné nabídky, u nichž při rozhodování bude hrát hlavní roli pouze design, jedná se o dvě úplně jinak zaměřená auta.

Zatímco kuga cílí na extrovertnější lidi se sportovnějším zaměřením, renault je konzervativnější, pohodlnější a praktičtější. Ze svého pohledu musím říci, že příjemněji na mě rozhodně zapůsobil koleos, který je celkově vyváženějším vozem lépe ladícím s mojí představou o SUV.

***

TECHNICKÉ ÚDAJE Ford Kuga 2,0 TDCi Renault Koleos 2,0 dCi

Karoserie Pětidveřové pětimístné SUV s motorem vpředu napříč a pohonem všech kol

Rozměry (mm) 4443x1842x1710 4520x1865x1695

Rozvor (mm) 2690 2690

Provozní hmotnost (kg) 1688 1730

Zav. prostor (l) 360-1355 450-1380

Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem (cm3) 1997 1995

Výkon (kW (k)/1/min) 100 (136)/4000 110 (150)/4000

Toč. moment (N.m/ min-1) 320/2000 320/2000

Převodovka 6M 6M

eklektronicky řízená lamelová spojka se

Pohon všech kol eklektronicky řízená lamelová spojka třemi provozními režimy (přední pohon,

stálý pohon 4x4, automaticky)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7 10,4

Nejvyšší rychlost (km/h) 180 182

Komb. spotřeba (l/100 km) 6,4 7,3

Základní cena 719 990 Kč 719 900 Kč

Přestavba na N1 23 681 Kč 15 990 Kč

Záruka 2 roky bez omezení km 3 roky/150 000 km

Klady jízdní efektní vlastnosti design, na spotřeba kvalitních paliva silnicích, i prostorný mimo, kultivovaný interiér, komfort a úsporný na motor silnici

Zápory horší alternativa, komfort jízdy, výbava, slabý prostor motor vzadu je jediná vyšší možnosti spotřeba, individualizace méně citlivé výbavy řízení,

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!