Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

„Extrémnímu baletu“ scházelo sjednocující téma

Česko

Balet Národního divadla uvedl na závěr sezony balet Extrém složený ze tří choreografií. Název vychází z titulu dvou choreografií Petra Zusky, mezi něž je vložen opus Jiřího Kyliána.

V prvním baletu Little Extreme mísí Zuska vyhraněné hudební žánry - hip hop s relaxační hudbou. Hudební projev černých raperů je nemilosrdný svou dynamikou, strohostí a monotematickým rytmem, jehož tepu podléhá šest tanečníků. V šedých kostýmech působí jako vojáci, jenom manžety košil mají sytě červené. Usedají na plastové kostky, které se stávají jejich „těžkým údělem“, který nesou na svých bedrech. Stereotyp a dril narušují tanečnice, které muže provokují, Chvílemi jsou všichni obměkčeni muchláním červeného plyšového medvídka připomínajícího dětství a nevinnost. Tu však oni již dávno ztratili - proto v závěru pokládají muži hlavu na kostku jako na popravčí kámen, přikládají pistoli k hlavě a stisknou spoušť... Choreografie je fyzicky náročná, jede v hektickém tempu i při meditativních proslovech. Ve variacích Zuska využívá osvědčené tvarování z dřívějších kompozic okořeněné o hiphopové vibrace. Do úporně intelektuálního hledání se pak pustil v závěrečném baletu A Little Touch Of The Last Extreme. Zde se však zaplétá do fabulací o životě a smrti, stáří a mládí. Výsledkem je zoufalé hemžení postav, pestrý hudební záběr od Arvö Pärta po Michaela Jacksona dochucuje roztodivnou mixáž. Malý dotek posledního extrému, jak zní překlad baletu, neobhájí ani dobře míněné spekulace v programu. Hledat dramaturgickou celistvost večera je také téměř nemožné, neboť Last Touch (Poslední dotek) Jiřího Kyliána přichází z jiného světa a překvapuje důsledně zpomaleným pohybem. Kylián tu pracuje s mnoha detaily, aby vystihl vnitřní rozpoložení šesti postav - ať je to touha po milostném spojení, zoufalost utápěná v alkoholu, nebo naopak nesnesitelná lehkost bytí. Kompozice se odehrává v táhlém tempu; před divákem ožívá černobílá fotografie, evokující atmosférou „starých dobrých časů“. Tanečníci se v dobových kostýmech pohybují na bílé draperii a v závěru ji spolu s nábytkem stahují na forbínu, jako by dokončili pomyslnou poslední úpravu před fotografováním. Last Touch probouzí vnímání a zachycuje sílu okamžiku.

HODNOCENÍ LN ***** Extrém

Choreografie: Petr Zuska a Jiří Kylián.

Národní divadlo, premiéra 18. 6.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...