Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

F1 čeká závod uvnitř staveniště

Česko

Ještě před dvěma týdny chyběl na trati Velké ceny Koreje asfalt. Nakonec se však v neděli pojede

MOKPO/PRAHA Na tribunách se míhaly zelené uniformy korejských vojáků. Okruh Yeongam, kde se v neděli pojede premiérová Velká cena Koreje formule 1, prožívá hektické dny.

Okruh na periferii města Mokpo totiž zatím stále připomíná staveniště. Dělníci včera montovali sedadla na tribuny, na garáže týmů připevňovali jména jezdců, natírali všechny možné konstrukce.

Ale co je nejdůležitější: samotný závod, který může výrazně napovědět o letošním mistru světa, už by neměl být v ohrožení. Ještě v září to však vypadalo, že jihokorejské dobrodružství bude pohromou.

„Minulý měsíc jsem byl přesvědčen, že se tady nepojede,“ přiznal promotér F1 Bernie Ecclestone. Právě on je osobou, která stojí za stěhováním závodů z tradičních destinací do nových lokalit.

Samozřejmě kvůli většímu finančnímu zisku, i když to popírá. „Nikdy jsem nic nedělal pro peníze. Peníze jsou vedlejším produktem toho, co dělám. Od začátku,“ hájil se děvetasedmdesátiletý Brit.

V Koreji se však málem nevyhnul blamáži. Připomeňme, že Ecclestone přibral Yeongam do kalendáře loni 21. září.

Jenže práce na okruhu, údajně kvůli špatnému počasí, nabíraly zpoždění. Na modelech a plánech můžete spatřit výškové budovy a perfektní zázemí, zatím ale stojí jen tribuny a garáže.

V dubnu letošního roku připustil německý architekt většiny nových okruhů Herman Tilke, že si není jistý, zda se všechno stihne dokončit. Jenže z Koreje vzápětí přišlo ubezpečení, že jsou práce v předstihu.

Nebyly. Když se na začátku září poprvé prohnal okruhem monopost F1 řízený Karunem Čandhokem, chyběly obrubníky a část asfaltového povrchu. „Bez pochyb je čeká ještě hodně práce, ale podle toho, co říkají, jsou to jen dodělávky,“ pravil Ind diplomaticky.

Yeongam nakonec licenci dostal 11. října. Tedy týden před příjezdem týmů do Koreje - což se ještě nikdy v historii nestalo. Podle platných pravidel by se však měl závod konat jen na okruzích, které vlastní licenci tři měsíce předem...

Problémem nových tratí je totiž nevyzrálý asfalt - pokud je mladší než půl roku, klouže. „Pokud je poslední vrstva položena na poslední chvíli, obvykle bývá mastná, což by samozřejmě bylo extrémně problematické,“ prohlásil před týdnem pilot Sauberu Nick Heidfeld.

„Myslím, že v pátek bude povrch trati velmi, velmi klouzat,“ odhadl architekt Tilke v rozhovoru pro Autosport. „To znamená, že asi uvidíme smyky. A nebude snadné najít nastavení pro sobotu a neděli, protože se trať bude hodně měnit.“

A už i první inspekce pilotů, kteří si trať včera projeli na kole či skútru, dávají obavám za pravdu.

„V tuto chvíli vypadá asfalt velmi kluzce, ale to je nevyhnutelné,“ krčil rameny jezdec McLarenu Jenson Button. Přesto se na novou výzvu těší. A stejně je na tom i vedoucí jezdec šampionátu Mark Webber z Red Bullu. „Zcela připravené to tu bude až za pár let. Jde o okolí, ubytování a město poblíž. Zatím je všechno daleko, ale to nevadí. My jsme totiž připraveni už teď.“

CHARAKTERISTIKA * Délka okruhu: 5,621 km * Délka závodu: 55 kol = 309,155 km * Okruh Yeongam je pátou tratí po Istanbulu, Singapuru, Sao Paulu a Abú Zabí, na níž se pojede proti směru hodinových ručiček. * Po krátké cílové rovince následuje ostrá levá zatáčka a dlouhá rovinka, kde bude rozhodující maximální rychlost aut. * V další části okruhu se trať velmi vlní a tam budou hrát prim rychlá auta s dobrou přilnavosti a šikovnými řidiči za volantem.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...