Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

F1 vládne továrna na limonády

Česko

Stáj Red Bull je v šampionátu teprve šest let, přesto už má titul mezi konstruktéry i mezi jezdci

PRAHA Byl to dobře investovaný dolar, může si říct Dietrich Mateschitz. Právě tolik rakouský miliardář utratil v roce 2004 za nákup týmu formule 1 Jaguar. Kromě symbolického dolaru musel také zajistit, že do stáje poputuje během prvních třech sezon 400 milionů liber.

Během šesti let se tým, pojmenovaný po Mateschitzově světově známém energetickém nápoji Red Bull, neustále zlepšoval. V minulé sezoně skončila stáj v Poháru konstruktérů na druhém místě, stejně tak mezi jezdci Sebastian Vettel.

V neděli Mateschitz v Abú Zabí přihlížel, jak se Vettel stává mistrem světa, Pohár konstruktérů Red Bull vyhrál už o týden dříve. „Sebastian se šampionem stane jistě ještě několikrát,“ prohlásil Mateschitz. Vettelův triumf považuje magnát za svůj největší úspěch ve sportovní oblasti. A to i přesto, že okruh jeho zájmu je velmi široký – sahá od fotbalu až třeba po letecké závody.

Mateschitz se ve formuli 1 angažoval i před koupí Jaguaru. „Sponzoroval tým Sauber, měl i nějaký podíl. Ale tahle stáj neměla takové výsledky, jaké chtěl. Jeho krédem totiž je být ve všem, co dělá, nejlepší,“ vysvětlil LN bývalý manažer týmu McLaren Pavel Turek. „A Red Bull netroškařil, koupil si hned dva týmy,“ dodal.

V roce 2005 se totiž Red Bull dohodl s bývalým pilotem F1 a Mateschitzovým krajanem Gerhardem Bergerem a odkoupili rovným dílem stáj Minardi. Tu přejmenovali na Scuderia Toro Rosso, což je italský překlad Team Red Bull. Před dvěma lety Mateschitz odkoupil i Bergerův 50 % podíl. Úkolem Toro Rosso, jakéhosi sesterského či juniorského týmu, je příprava mladých pilotů pro Red Bull a testování nových technologií. Své si v něm odjezdil i Vettel...

Za vším hledej Neweyho Klíčovým momentem pro hlavní stáj Red Bull se stal rok 2006. Realizační tým vedený Christianem Hornerem přivítal do svých řad velkou posilu. Z McLarenu se jim podařilo přilákat geniálního konstruktéra Adriana Neweyho. Muže, který stál nejen za mistrovskými tituly McLarenu, ale i za dominancí Williamsu na začátku 90. let.

Pro Neweyho byl Red Bull především velkou výzvou. „Když jsem nastupoval u Williamsu i McLarenu, byly to už týmy, které vyhrály šampionát a měly kapacity to znovu zopakovat. To u Red Bullu to bylo jiné – v téhle mladé stáji jsem měl možnost ovlivňovat nejen design vozu, ale i vytvořit celé technické infrastruktury,“ vysvětloval Newey důvody přestupu.

Už loni proháněli favority „Ve stejnou dobu přecházel z McLarenu do Red Bullu pilot David Coulthard. Vzpomínám si, že tehdy šéf McLarenu Ron Dennis Davida hodně podezíral, že stojí i za odchodem Neweyho,“ líčil Turek. „A aby bylo jasno – Newey je nejlepší konstruktér současnosti, možná i všech dob.“

Red Bull postupně poznával výsledky jeho práce. Neweym projektovaný monopost s motorem Renault už loni proháněl obvyklé favority a i vládce sezony ze stáje Brawn GP. „A to přece není na továrnu na limonády špatné, ne?“ usmíval se Turek. „Pro představitele tradičních favoritů šampionátu to je hodně bolestný fakt.“

Letošní cíl v podobě toho, být nejlepší, už Red Bull splnil na 100 %. Pohár konstruktérů získal už při předposledním závodě v Brazílii. A nebýt hloupé srážky jejich pilotů v Turecku, mohli slavit ještě dřív.

Před dvěma dny pak ještě přišla nečekaná perlička v podobě Vettelova titulu mezi jezdci. Před Abú Zabí byl totiž jednoznačným favoritem pilot Ferrari Fernando Alonso. „A to bylo vidět i na tom, jak si Vettel oslavy užíval. Bylo vidět, že pocity, že je mistr světa, ještě těžko vstřebává,“ popsal Turek.

lidovky.cz

VETTELŮV TRIUMF

TÝM RED BULL V F1 2005 - 34 bodů, 7. místo Jezdci: David Coulthard, Christian Klien a Vitantonio Liuzzi Motor: Cosworth TJ2005 V10 2006 - 16 bodů, 7. místo Jezdci: D. Coulthard, Ch. Klien a Robert Doornbos Motor: Ferrari 056 V8 2007 - 24 bodů, 5. místo Jezdci: D. Coulthard, Mark Webber Motor: Renault RS27 V8 2008 - 29 bodů, 7. místo Jezdci: D. Coulthard, M. Webber Motor: Renault RS27 V8 2009 - 153,5 bodu, 2. místo Jezdci: M. Webber, Sebastian Vettel Motor: Renault RS27 V8 2010 - 498 bodů, 1. místo Jezdci: M. Webber, S. Vettel Motor: Renault RS27 V8 Pozn.: Letos došlo ke změně pravidel a počet bodů se zvýšil.

Podívejte se na video ze závodu v Abú Zabí www.lidovky.cz/sport

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!