Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Facebook cílí na „hloupé“ mobily

Česko

Firma chce lidem umožnit připojit se na její stránky i z méně výkonných mobilních telefonů

PRAHA Aplikace pro chytré telefony – magické spojení, o kterém dnes mluví velká část technologických společností, a zároveň odvětví, ve kterém se skrývá obrovský potenciál.

Většina aplikací, tedy programů, které například umožňují rychlý přístup k aktuálním zprávám, hraní her nebo připojení k sociálním sítím, je ale určena pro vysoce sofistikované mobilní telefony.

Na každý nově koupený smartphone přitom připadají čtyři méně výkonné telefony, které mají klasickou klávesnici a chybí jim dotykový displej. Na trhu tedy existuje obrovské množství zákazníků, kteří aplikace využívat nemohou, a jejich poskytovatelům tak nepřinášejí ani žádné zisky. Firmy se to však snaží změnit. Nejnověji to zkusí Facebook. Provozovatel sociální sítě koupil společnost Snaptu, která se zabývá vyvíjením aplikací právě pro „méně chytré“ telefony. Za firmu, která začínala s šesti miliony dolary, zaplatí mezi 40 a 70 miliony dolarů. Snaptu, která má pobočky v Londýně, Tel Avivu i Silicon Valley, funguje čtyři roky a má mimořádný úspěch. Vyvinula program, který na klasických mobilech umožňuje přehledný pohyb nejen po Facebooku, ale i dalších sociálních sítích, jako je Twitter nebo LinkedIn. V červnu minulého roku oznámila, že si její aplikaci stáhlo 10 milionů uživatelů. O pět měsíců později to bylo již 20 milionů. Její program prý funguje na dvou a půl tisících různých mobilů od Nokie po Sony Ericsson.

Snaptu dokázala zjednodušit prohlížeč jednotlivých stránek a také snížila množství dat, které telefon pro práci na internetu stahuje. Co do jednoduchosti fungování aplikace předčila firma i Facebook, který podobnou službu dříve také představil. Snaptu je navíc zdarma. Firma tak dokáže profitovat jen z reklam. Facebook odkoupením Snaptu získá know-how a také odborníky, kteří by firmě měli pomoci ještě více proniknout na mobilní trh, což je ostatně podle jejího zakladatele Marka Zuckerberga hlavní cíl společnosti pro letošní rok. Není bez zajímavosti, že bezmála polovina zákazníků Snaptu pochází z Asie, až poté následují Severní Amerika a Evropa. V rozvojových zemích jsou totiž smartphony stále velmi drahé.

Skrze technologie Snaptu se tak Facebook dostane do telefonů lidí i z těchto oblastí. Ještě než společnost vyvine svůj nový program, bude se snažit dosavadní projekt Snaptu všemožně podpořit. Facebook se tak dohodl například s 14 různými mobilními operátory z celého světa o tom, že aplikaci budou tři měsíce nabízet zdarma bez poplatků za stahování dat. Operátoři, jako třeba Vodafone v Rumunsku nebo Life na Ukrajině, zase získají exkluzivní produkt, kterým by mohly nalákat další zákazníky.

Facebook se na mobilní trh orientuje dlouhodobě. Kromě Snaptu letos koupil další tři firmy, například i firmu Rel8tion, která se zaměřuje na mobilní reklamu. Loni se dokonce objevily spekulace, že chystá svůj vlastní telefon, což Facebook okamžitě popřel.

***

Počet registrovaných uživatelů Snaptu

(v milionech) 27

25 20

20

15 10

10 6

5

0 1. 4. 2010 1. 3. 1. 11. 1. 3. 2011

Uživatelé Snaptu podle regionů

(v procentech) Severní Amerika

Asie 26 % Evropa, zbytek světa

43 % 31 %

Snaptu je aplikace, kterou lze zdarma stáhnout do většiny mobilů a která

umožní snadný přístup na Facebook, Twitter a další populární servery.

Celkový prodej telefonů ve světě

(v procentech)

80 %

smartphony 20 % klasické telefony

Zdroj: FT

Autor: