Kvůli kritice ze strany uživatelů a možné konkurenci ze strany Googlu přichází zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg se změnami, které uživatelům zlepší kontrolu nad jejich osobními informacemi.
Facebook tak připravil tři nové prvky, které by měly uživatelům usnadnit práci s osobními informacemi. Nejzásadnějším z nich by měla být funkce takzvaných „Skupin“. Ta by měla umožnit vymezit určitý okruh lidí, se kterými budou uživatelé sdílet své fotografie a vzkazy.
Uživatelé se tak budou moci rozhodnout, jestli je skupina veřejná, či soukromá a budou moci určit, kterou informaci sdílet s jakou skupinou. Novinkou spojenou se skupinami by měl být i skupinový chat, který na Facebooku doposud neexistoval.
Služba podobná skupinám existovala již dříve. Kvůli její složitosti ji využívalo pouze pět procent uživatelů. V kontrastu s tímto faktem očekává šéf Facebooku, že novinku využije na 80 procent uživatelů.
Vše o uživateli bude možné stáhnout v jediné složce Druhou změnou je větší ochrana osobních údajů před hrami a dalšími aplikacemi, které v rámci Facebooku fungují. Informační panel bude ukazovat, jaké oprávnění mají aplikace a webové stránky k uživatelskému profilu. Uživatel tedy uvidí všechny aplikace, které sám autorizoval, a jak tyto aplikace využívají jeho osobních dat. Zároveň by tento nový prvek neměl poskytovat žádné další informace o majiteli účtu případným inzerentům.
Poslední novinkou by měla být možnost stáhnout si všechny informace, které kdy uživatel na svém profilu sdílel. V jedné zazipované složce tak člověk obdrží své fotografie, komentáře, odkazy či osobní data.
Marek Zuckerberg to okomentoval slovy: „Všichni vlastní svoje osobní data, a proto je mohou využít i u ostatních služeb než jenom na Facebooku.“ Při stahování svého obsahu Facebooku bude muset každý uživatel znovu napsat svoje přihlašovací jméno a heslo. Důvodem je snaha vyhnout se ukradení těchto dat třeba během nepřítomnosti uživatele u počítače.
Oznámení Facebooku přišlo jen pár měsíců poté, co jeden ze zaměstnanců vyhledávače Google publikoval stať, ve které poukazoval na to, že člověk je obklopen různými skupinami lidí, což Facebook doposud nereflektoval.
„Víte, je to takový preventivní útok proti Googlu,“ řekl analytik Ray Valdes ze společnosti Gartner, která se zabývá výzkumem a poradenstvím v oblasti technologií.
Google, který zaujímá dvě třetiny trhu internetového vyhledávání, se sám snaží najít cestu do světa sociálních sítí.