Spočívá v tom, že podvodník, který člověku zavolá, zná některá data z jeho osobních dokladů, například část čísla občanského průkazu, případně přesné bydliště. V osloveném to vzbudí důvěru, že skutečně jde o pracovníka banky, v níž má svoje peníze, popsala policejní mluvčí Monika Kozumplíková.
Podobně se to podle policistů stalo muži, kterému zavolal údajný pracovník banky a chtěl od něj potvrzení o tom, že si na pobočce v Brně zažádal o půjčku 250 tisíc korun.
„Když muž tvrdil, že si o půjčku nežádal a dokonce ani nebyl v Brně, bankéř mu řekl část čísla jeho občanského průkazu i přesné bydliště. Poté muži řekl, že někdo pravděpodobně zfalšoval jeho doklady a může si tímto způsobem zažádat na jeho jméno o půjčky u dalších bank a navíc vybrat jeho úspory,“ uvedla mluvčí.
Následoval podle policie telefonát od další údajné bankéřky z jiné banky a nakonec telefonát od osobního manažera, který muži navrhl řešení, že si může s jeho pomocí převést všechny úspory z různých bank na náhradní účet u České národní banky.
„Vytvořili společně ‚náhradní‘ účet a podle instrukcí manažera převáděl muž postupně veškeré finanční prostředky na jiné účty, ze kterých se teprve měly peníze převést na ten nově vytvořený,“ uvedla Kozumplíková.
Tentýž den večer muži přišel e-mail z jedné z jeho bank, že peníze podle jeho příkazů k úhradě nepřevedli, protože jde o podvod.
„Muž si tedy zablokoval všechny ostatní účty a hned následující den přišel podat trestní oznámení. Zda se kriminalistům podaří zachránit alespoň část finančních prostředků, bude jasné až v následujících dnech,“ doplnila mluvčí. Pachateli hrozí za podvod až pětileté vězení.