Sláva americké značky Chevrolet vznikla v dobách dávno minulých. Chevrolet utvářel vzhled ulic Nového světa podobně jako fastfoodové řetězce. Prodejní úspěchy Chevroletů byly založeny na nabídce relativně velkého výkonu, dobré výbavy a přitažlivého designu za cenu, která byla dostupná pro široké masy požadující uspokojení svých přepravních potřeb. Vozy značky Chevrolet prodávané v Evropě nemají sice americký původ, nicméně i produkty korejské automobilky GM Daewoo Auto & Technology prodávané pod americkou značkou se snaží držet tohoto zaručeného receptu.
Chevrolet Cruze zaujímá na českém trhu poměrně výjimečné postavení. Nejenže se vyrábí výhradně s karoserií sedan, ale v ceníku k tomuto typu naleznete také neobvyklou kombinaci nízké ceny a výkonných motorů. Nejlevnější model Base se zážehovým motorem 1,6 l poskytuje největší výkon 83 kW/113 k ve spojení s relativně bohatou výbavou. To vše za lákavých 319 900 Kč.
Podvozek a motor pro nenáročné Fastfoodové pokrmy nebývají zdrojem kulinářských zážitků, nicméně svůj účel nasycení hladového žaludku plní. Ani zájemci o Chevrolet Cruze by neměli být příliš zmlsaní. Na vině je především konstrukčně jednoduchý podvozek s nevyváženým naladěním pružin, tlumičů a řízení. Jízdní projev tohoto sedanu není ani sportovní, ani komfortní. Relativně tuhé odpružení se snaží napodobovat „evropské“ zvyklosti, nedokáže však s dostatečnou účinností pohlcovat rázy vznikající při přejezdech větších či menších nerovností, jichž je na českých cestách požehnaně. Určité zlepšení komfortu by zřejmě přinesly rozumnější kola (vzhledem k cílové skupině a skutečnému charakteru vozu), než jsou u modelu LT standardně montované pláště 225/50 R 17. Kromě toho postrádá zpětná vazba ve volantu přirozenost a přesnost. Ani dynamickou akceleraci si řidič v nejdražším modelu Cruze opravdu nevychutná. Pořádný „zátah“ přichází navzdory turbodmychadlu s variabilní geometrií rozváděcích lopatek až krátce před hranicí 2000 otáček za minutu - a to velmi nečekaně a strmě. V nízkých otáčkách sbírá dvoulitrový turbodiesel své síly jen pozvolna. Charakteristice motoru nepřidá ani pouze pětistupňová převodovka s poměrně značnými rozestupy mezi jednotlivými rychlostními stupni. Ještě že její řazení je dostatečně přesné a snadné.
Dlouhý převod „pětky“ je vítaný při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí, což je provozní režim, v němž se Cruze cítí zdaleka nejlépe. Motor pracuje na hranici dálničního rychlostního limitu při necelých 2500 otáčkách. To ocení zejména uši cestujících, kteří však museli v testovaném voze při vyšších rychlostech snášet nepříjemné svištění větru vznikající v oblasti bočních oken.
Navzdory dlouhým převodům spotřeboval vznětový Cruze v průměru 7,2 l/100 km. Ve světle výkonových parametrů nepůsobí tato hodnota sice hrozivě, nicméně výrobce slibuje v kombinovaném režimu 5,6 l/100 km a většina srovnatelných turbodieselů evropských a japonských značek je v běžném provozu o poznání úspornější.
Levné detaily v prostoru Orientaci tvůrců Chevroletu Cruze především na nízkou cenu prozrazují také různé drobné detaily, s nimiž si konstruktéři usnadnili práci. Zavazadlový prostor je sice dostatečně objemný, vhodně tvarovaný a dobře přístupný, avšak jednoduché závěsy víka zasahují v zavřeném stavu do nákladového prostoru a omezují tak jeho využitelnou výšku, případně mohou při zavírání způsobit poškození přepravovaných zavazadel. Velikost zavazadlového prostoru lze zvětšit sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel, ale neméně praktický malý průchod do interiéru uprostřed zadního opěradla, který by umožnil přepravu dlouhých předmětů (např. lyží) při zachování čtyř plnohodnotných míst, v sedanech Cruze chybí. Sklopná loketní opěrka mezi krajními sedadly zadní lavice nabízí dvě prohlubně pro kalíšky s pitím. Díky nízké poloze si však o ni loket pohodlně zřejmě neopřete.
Příliš praktické není ani seřizování polohy opěradla a výšky sedáku předních sedadel pomocí dvou páček. Po naladění oblíbené rozhlasové stanice posádku rozladí nízká kvalita příjmu rozhlasového vysílání a reprodukce zvuku u standardně dodávaného autorádia s měničem na 6 CD.
Pobyt na palubě naopak zpříjemňuje pohledný design prostorného interiéru, výkonná automatická klimatizace a slušná úroveň komfortní výbavy. Chevrolet Cruze nebyl dosud podroben nárazovým testům organizací Euro NCAP, nicméně karoserie působí robustním dojmem, což potvrzuje i celkově dobré odhlučnění interiéru, které je bez velmi tuhé karoserie obtížně realizovatelné. Chevrolet si zaslouží pochvalu i za to, že navzdory zaměření na nízkou cenu nešetří bezpečnostní výbavou. Jak již bylo zmíněno v úvodu, mají všechny modely Cruze standardně čelní, boční a hlavové airbagy a stabilizační systém ESP. Zbývá tedy jen doufat, že celkové sladění bezpečnostních prvků bude v praxi fungovat lépe než podvozek a motor tohoto jinak vcelku zdařilého vozu.
***
Chevrolet Cruze
LT 2.0 VCDi
Koncepce: pětimístný čtyřdveřový
sedan s motorem umístěným
vpředu napříč a pohonem
předních kol, rozměry
4597x1788x1477 mm, rozvor 2685
mm, provozní hmotnost 1502 kg,
zavazadlový prostor 450 l
Motor přeplňovaný vznětový
čtyřválec, 1991 cm3
Výkon 110 kW (150 k)/4000 min-1
Toč. moment 320 N.m/2000 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h 10,0 s
Nejvyšší rychlost 210 km/h
Kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km
Cena 468 900 Kč
HODNOCENÍ
Chevrolet Cruze je dalším důkazem toho, že naházením několika dobrých ingrediencí do jednoho hrnce nevznikne automaticky opravdu lahodný pokrm vyvážených chutí a vůní. Cruze bezesporu spolehlivě zaplní hladový žaludek, nicméně automobiloví gurmáni se budou muset poohlédnout jinde. S přihlédnutím k zajímavé ceně má ale tento vůz slušné předpoklady k tomu, aby se náležitě prosadil na nenáročném českém trhu.
Klady: příznivá cena, líbivý design, prostorný interiér, bohatá výbava Zápory: nevyvážený podvozek a motor, nekvalitní příjem rádia, nepraktické detaily v interiéru
KONKURENCE
Mitsubishi Lancer Sportsedan má nejen atraktivní sportovní design, ale při jízdě se také chová mnohem sportovněji než Cruze. Poměr výbavy a ceny je o něco horší než u modelu Cruze.
Mazda 3 Sedan nemá na rozdíl od Cruze ambice oslovit zákazníky, kteří hledají tzv. výhodnou koupi, tj. co nejvíc položek výbavy za co nejnižší cenu. Výkonově porovnatelný model 2.2 MZR-CD (150 k) je proto o 100 tisíc Kč dražší. Mazda je však po technické stránce i z hlediska zážitků za volantem mnohem zajímavější.