Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Férové čokolády se prodávají krizi navzdory

Česko

PRAHA Firmy se snaží zviditelnit své etické chování. A proto i v době, kdy snižují náklady na propagaci a na vánoční dárky pro své obchodní partnery či zákazníky, nechtějí utrácet tolik jako dříve, stále častěji volí výrobky z takzvaného férového obchodu, Fair Trade.

„Zájem o výrobky Fair Trade je obrovský, i když řada společností snižovala své prostředky na vánoční dárky a některé klienty jsme ztratili, získali jsme zato řadu nových klientů. Firmy říkají, že když už mají utrácet, tak za něco smysluplného,“ říká Lenka Černá ze společnosti Excellent Fair Trade.

Podobně to vidí i Pavla Pěnčíková z firmy Fairově. „Zájem o produkty spravedlivého obchodu pořád roste, především firmy nyní objednávají vánoční dárkové balíčky,“ říká Pěnčíková a dodává, že ačkoli mají podniky méně peněz, Fair Trade výrobky přesto pro své obchodní partnery chtějí. Proto je podle ní průměrná cena nejčastěji objednávaných balíčků letos okolo 250 korun, zatímco loni to byl dvojnásobek. Pěnčíková ale zároveň upozornila, že někteří z tradičních odběratelů tohoto zboží se letos raději rozhodli pro tuzemské výrobce, aby je podpořili v době krize.

Jednoznačně nejlépe jde podle prodejců na odbyt luxusní čokoláda, káva a čaje. Většina firem si pak často z těchto výrobků nechává připravit speciální vánoční balíčky na míru. „U nás firmy letos nejvíc objednávají balíček Pro milovníky luxusu, který stojí necelých pět set korun,“ říká Lenka Černá. Podle Pěnčíkové je letos také obrovský zájem o Fair Trade adventní kalendáře.

Mezi největší odběratele Fair Trade vánočních balíčků v tuzemsku patří například společnosti O2 Telefónica, Česká spořitelna, T-Mobile, Vodafone či Microsoft a RWE. „Máme ale i hodně dalších menších klientů, kteří kupují vánoční balíčky spravedlivého obchodu,“ dodává Lenka Černá.

Výrobky spravedlivého obchodu také zavádí do své nabídky stále více řetězců i menších obchodů. „Letos jsme zaznamenali zvýšení zájmu obchodníků, kteří by je chtěli zařadit do své nabídky. Trochu to ale brzdí ekonomická krize,“ říká Jiří Sládek ze společnosti Fair Trade Centrum, která zajišťuje distribuci do maloobchodů.

Od začátku prosince se nově čokolády, káva a další výrobky ze spravedlivého obchodu prodávají v pražských pobočkách sítě Interspar, v létě zahájilo jejich prodej Tesco. Delší dobu má Fair Trade v nabídce dm drogerie markt, Makro či Globus. K nejznámějším prodejcům tohoto zboží pak patří řetězec Marks&Spencer. „V poslední době roste vedle potravin zájem i o Fair Trade textil, v nabídce máme například bavlněná trička ze spravedlivého obchodu,“ říká Renata Fišerová z Marks&Spencer.

Celkový prodej výrobků spravedlivého obchodu by letos měl podle odhadů vzrůst proti loňskému roku zhruba o třetinu. „Čekáme, že bude letos pokračovat trend z loňského roku a prodej stoupne o 30 procent. Věřím, že další růst příští rok podpoří členství naší asociace v mezinárodní organizaci. Díky tomu získáme další prostředky na propagaci,“ vysvětluje předseda Asociace pro Fair Trade Jiří Hejkrlík.

Systém Fair Trade se snaží zajistit spravedlivé ceny, které umožní dát výrobcům, většinou farmářům z Afriky, Jižní Ameriky a Asie, výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí.

***

Co je Fair Trade Způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Snaží se zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. V současnosti je do Fair Trade zapojeno téměř 1,5 milionu pěstitelů, zemědělských pracovníků a řemeslníků v 58 zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky.

Autor: