Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Filip Renč točí pro vládu

Česko

Pro vládní stranu natočil volební spoty. Nyní vyhrál zakázku na dopravní kampaň

Umění ve službách státu - Slavný režisér bude točit nákladnou dopravní kampaň

PRAHA Nová kampaň ministerstva dopravy má být tou nejdrsnější a nejdražší v dějinách resortu. Televizní spoty, které ukážou pravé hrůzy dopravní nehody, přijdou ministerstvo na 150 milionů korun.

Získat takovou zakázku je pro jakoukoli reklamní agenturu terno. Oprázdninách tak mohla slavit společnost Euro RSCG, která uspěla ve výběrovém řízení mezi dvěma konkurenty. Společně s ní i režisér Filip Renč, který drsné klipy pro agenturu natočí.

Právě jméno režiséra ale vzbuzuje stín podezření, zda byla volba agentury Euro RSCG ve výběrovém řízení opravdu poctivá.

Filip Renč je totiž známý svými úzkými vztahy s vládní ODS. Před volbami v roce 2006 pro ni prakticky zadarmo natočil několik předvolebních klipů ve střihu snímků o akčním hrdinovi Indiana Jonesovi.

Na jeho poslední film Na vlastní nebezpečí mu pomáhal shánět peníze bývalý premiérův poradce Marek Dalík. Film mu nakonec po Dalíkově přímluvě sponzorovaly České dráhy (ČD) a sám Dalík si v něm zahrál jednu z vedlejších rolí. ČD se spolupráce s Renčem drží. Peníze vložily i do jeho nového projektu Hlídač č. 47.

Nynější Renčovo vítězství v soutěži o klipy pro ministerstvo dopravy, vedené občanským demokratem Alešem Řebíčkem, tak působí jako přihrávka výnosné zakázky za Renčovu předchozí práci pro ODS.

Režisér i ministerstvo dopravy však tuto teorii důrazně vyvrací. „Tak to určitě není. Já osobně si myslím, že Renč je velký profík. Nejen jeho filmy, ale i jeho klipy jsou zárukou kvality. Zkušenosti s ním a to, co má za sebou, nás mohou nechávat klidnými, že budou klipy opravdu dobré. Jméno režiséra ale nebyl ten důvod, proč jsem vybral firmu, která posléze vyhrála,“ říká Zdeněk Růžička z ministerstva dopravy, který seděl v sedmičlenné porotě, jež rozhodovala o vítězném návrhu.

„Žádná odměna za nic to není. Může se to zdát, ale tak to není. Já jsem se zúčastnil normálního tendru na režiséry, který pořádala reklamní agentura Euro RSCG. Pak ještě tato agentura musela vyhrát soutěž na ministerstvu. Asi mě vybrali, protože vědí, že rád točím akční věci,“ vysvětluje postup reklamní agentury Renč.

Návrh Euro RSCG nebyl nejlevnější. Kdyby z tendru vyšla jako vítěz například firma Young & Rubicam, ministerstvo by ušetřilo zhruba čtyři miliony korun.

Hlavním kritériem pro výběr Euro RSCG ale nebyly peníze. Rozhodlo dobré grafické zpracování a originální nápad. „Měli to nejlépe rozpracované. Já za sebe jsem měl dobré svědomí, že jsme vybrali tuto firmu,“ zdůvodňuje svou volbu šéf oddělení vnějších vztahů ministerstva dopravy Zdeněk Růžička. Kromě něj v porotě zasedli dopravní experti z BESIP, Centra dopravního výzkumu a reklamní odborníci. Kampaň proběhne hlavně v televizi. Spoty mají spolknout asi 70% ze všech peněz, které ministerstvo na kampaň vydá. Dalšími prvky mají být billboardy a internetové bannery.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...