130 let
Zemanovci na jedné z tiskových konferencí

Zemanovci na jedné z tiskových konferencí | foto: ČTK

Financování kampaně Zemanovců je neprůhledné, ještě horší než u Okamury

Česko
  •   10:59aktualizováno  13:51
PRAHA - Zdaleka nejméně transparentní financování kampaně před volbami do sněmovny má Strana práv občanů - Zemanovci. Tvrdí to organizace Transparency International a má pro to i konkrétní zdůvodnění: strana neposkytuje žádné informace o financování strany, svých sponzorech či výdajích na kampaň a navíc nemá ani zřízený transparentní účet.

Podobně jako během kampaně před prezidentskými volbami se také nyní před předčasnými volbami Transparency International (TI) zaměřila na financování kampaně jednotlivých politických stran. V průběžném hodnocení transparentnosti kampaně jsou na tom podle TI zatím nejhůře Zemanovci. 

"Financování jejich poměrně nákladné kampaně zůstává naprosto zahaleno tajemstvím a je vrcholně neprůhledné," řekl ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka. 

Co TI hodnotilo

Transparency International se stran ptala na to, zda mají transparentní účet, zda informují o financování svých kampaní, zda uveřejňují jména spolupracujících reklamních, mediálních a PR agentur a jména lidí, kteří za kampaněmi stojí.

Hodnocení stran vychází jak ze zaslaných odpovědí, tak i z informací uvedených na jejich webových stránkách nebo v médiích.

Podrobné hodnocení najdete ZDE.

Na dotazy, které organizace straně zaslala, Zemanovci vůbec neodpověděli a z webových stránek strany nelze informace o financování strany vyčíst. Zřízený nemají ani transparentní účet. "Strana podle svých vyjádření hodlá v kampani utratit 20 milionů korun, což zdaleka neodpovídá masivnosti stávající kampaně," míní Ondráčka. 

SPOZ v reakci pro Lidovky.cz uvedla, že při zveřejňování informací postupuje přesně podle příslušných platných zákonů. "S uplatňováním dvojího metru Transparency International při posuzování kampaní máme již zkušenost z prezidentské volby. Všechny vynaložené prostředky řádně zdokumentujeme orgánům k tomu určeným," uvedl mluvčí strany Vladimír Kruliš.

Účelová lež, hodnotí výsledky Okamura

Transparentností své kampaně se nemůže chlubit ani Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Naopak se podle TI strana řadí po bok SPOZ. Detailní informace o financování strany Úsvit neposkytuje a hnutí ani neodpovědělo na dotazy, které mu TI v souvislosti s kampaní zaslalo. Jediné plus, které oproti Zemanovcům strana má, je zřízení transparentního účtu. "Strana v médiích uvedla, že hodlá v kampani utratit 15 milionů korun," dodal Ondráčka. 

Okamura však s hodnocením nesouhlasí. "Je to prokazatelná účelová lež," tvrdí. "Financování naší kampaně nemůže být transparetnější - vzali jsme si u Fio banky úvěr a otevřeli jsme si jako jedni z prvních transparentní účet," reagoval Okamura pro Lidovky.cz.

Na dotazy TI prý jeho strana neodpověděla záměrně. "Tato organizace Tomia Okamuru křivě obvinila a pošpinila i před prezidentskými volbami  - jak víme Tomio Okamura, v té době žádnou kampaň nevedl, neměl sponzory a neutratil na ni ani haléř," tvrdí Úsvit. 

K financování strana dodala, že žádné sponzory nemá. "V případě potřeby dalších financí je připravený na transparentní účet přidat peníze Tomio Okamura ze svých řádně zdaněných peněz," dodalo hnutí.

Podle zjištění Transparency International však tvoří SPOZ a Úsvit skupinu nejméně transparentních stran, co se předvolební kampaně týče. Druhou skupinu tvoří KSČM, ODS a KDU-ČSL. Tyto strany si vedou lépe, avšak přesto řadu informací stále tají. Do nejlépe hodnocené skupiny pak spadají strany TOP 09, SZ, ČSSD a ANO. Tyto strany zodpověděly dotazy TI, mají ve většině zřízený transparentní účet a zveřejňují informace týkající se organizace či financování kampaně.

ČTĚTE TAKÉ:

"Celkově však platí, že drtivá většina monitorovaných stran se k financování svých volebních kampaní vyjadřují jen velmi obecně a řada důležitých informací je veřejnosti utajována," zhodnotil celkovou bilanci Ondráčka.

ČSSD se zlepšila, ODS argumentuje populismem

Podrobnější informace o každé ze stran nabízí níže uvedený box. Například u ČSSD hodnotí TI pozitivně to, že se strana v otevřenosti od minulých voleb významně pozitivně posunula. "Založila transparentní účet a zveřejňuje další informace ohledně reálných výdajů," zdůvodnil toto tvrzení šéf TI.

Velmi podrobně a detailněji než ostatní strany zveřejnila informace o financování své kampaně také Strana zelených a to i nad rámec zákonných povinností.

Profily kandidátů

Organizace Transparency International tentorkát spolupracuje také se sdružením Naši politici, které k informacím o financování nabízí také profily kandidujících politiků. Momentálně jich je kompletních asi 150, v příštích dnech ale budou doplněny další.

Voliči tak mohou na jednom místě získat informace o tom, zda je konkrétní kandidát namočený do nějaké korupční kauzy, s jakými firmami je propleten a získat podrobnosti z jeho životopisu.

Naopak výtky má TI k nováčkovi voleb - k hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše. "Hnutí uvádí na webových stránkách podrobně dárce, ale už nikoli výdaje na kampaň. Nemá dohledatelný transparentní účet a uvádí, že má dva účty - jeden na příspěvky, druhý na financování běžné činnosti hnutí," popsal nedostatky v transparentnosti strany Ondráčka. (Babiš je novým majitelem vydavatelství MAFRA, které vlastní i server Lidovky.cz.)

A chybějící transparentní účet vyčítá organizace i ODS. "Transparentní účet strana nemá, považuje to za populismus," uvedl šéf TI. Krom toho ODS podle něj odpovídá na dotazy týkající se financování kampaně velmi stručně a odvolává se na zákonné povinnosti a povinné výroční zprávy, nad jejichž rámec nechce v odpovědích jít.

Politické strany mají nyní možnost požadované údaje doplnit a vylepšit své celkové hodnocení. Druhé kolo vyhodnocení předvolebních kampaní chce TI zveřejnit v polovině října. 

Stručné hodnocení transparentnosti podle TI

ANO - Hnutí uvádí na webových stránkách podrobně dárce, ale už nikoli výdaje na kampaň. Nemá dohledatelný transparentní účet a uvádí, že má dva účty - jeden na příspěvky, druhý na financování běžné činnosti hnutí. Informace o mediálních agenturách chybí. Na druhou stranu informace o týmu, akcích jsou poskytnuty velmi podrobně a další informace jsou přislíbeny na konci září. Hnutí uvádí, že hodlá v kampani utratit 40 miliónů Kč, což ale bez pochyby výrazně překročí.

ČSSD - Strana se v otevřenosti od minulých voleb významně pozitivně posunula, založila transparentní účet a zveřejňuje další informace ohledně reálných výdajů. Přesto stále neposkytuje úplné informace o volebním týmu nebo spolupracujících agenturách a dodavatelích. Strana hodlá v kampani utratit 90 miliónů Kč.

KDU-ČSL - Strana vstřícně odpovídá na otázky a řadu informací podrobně zveřejňuje (například i drobné dárce). Přesto u řady detailních věcí strana pouze odkazuje na své výroční zprávy, které neukazují aktuální a ucelený obrázek o financování. Strana poněkud překvapivě nezveřejňuje detailně složení volebního týmu (ani spolupracující agentury. Strana hodlá v kampani utratit 30 miliónů Kč.

KSČM - Strana odpovídá na dotazy velmi stručně, odvolává se na zákonné povinnosti a nad jejich rámec nejde. Vcelku úsměvně působí, že transparentní účet sice nemá, ale že o něm intenzivně jedná a předpokládá zřízení pro volby v roce 2014. Strana hodlá v kampani utratit 10-30 miliónů Kč, prakticky všechny z prostředků vyplácených ze státního rozpočtu.

ODS - Strana odpovídá na dotazy velmi stručně, odvolává se na zákonnou povinnost a pravidelné výroční zprávy a nad jejich rámec nehodlá jít. Transparentní účet nemá, považuje to za populismus. Strana nezveřejňuje detailně složení volebního týmu ani spolupracující agentury. Strana nevypadá, že by po neblahých zkušenostech v minulosti výrazně měnila směr svého přístupu k poskytování informací o svých sponzorech. Strana hodlá v kampani utratit 50 milionů Kč.

SPOZ - Strana neposkytuje téměř žádné informace o svém financování, sponzorech ani výdajích, ani nemá transparentní účet, na naše otázky neodpovědělo. Financování její poměrně nákladné kampaně naprosto zůstává zahaleno v tajemství a je vrcholně neprůhledné. Strana podle svých vyjádření hodlá v kampani utratit 20 miliónů Kč, což zdaleka neodpovídá masivnosti stávající kampaně.

Strana zelených - Celkově SZ zveřejňuje řadu informací velmi podrobně (a detailněji než ostatní strany) a nad rámec zákonných povinností. Některé další informace (faktury, půjčky, smlouvy) strana slibuje zveřejnit na konci září, což budeme dále sledovat. Strana hodlá v kampani utratit 12 milionů Kč.

TOP 09 - Strana zveřejňuje řadu informací ohledně organizace kampaně a týmu velmi podrobně a má transparentní účet. Strana uvedla, že má přesná pravidla poskytování darů, která řeší i nefinanční plnění, tedy například poskytnutí komerčních out-doorových ploch zadarmo. Nicméně náklady zveřejňuje až zpětně a chybí informace o spolupracujících agenturách. A otevřenou otázkou zůstává financování regionálních kampaní. Strana hodlá v kampani utratit 50 milionů Kč.

Úsvit - Hnutí neposkytuje detailní informace o financování své kampaně na svém profilu a na naše otázky neodpovědělo. Nicméně hnutí zavedlo transparentní účet. Strana v médiích uvedla, že hodlá v kampani utratit 15 miliónů Kč.

Podrobné hodnocení stran naleznete na: http://www.transparentnivolby.cz/snemovna2013/.

Autor: Šárka Pálková
  • Vybrali jsme pro Vás