Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Firemní symbolika

Česko

Lidé si zjednodušují svět od chvíle, kdy si uvědomili, že je složitý. Jako dekódovací mřížku začali pro jeho komplikovanou strukturu používat znaky a symboly, jimiž mohli realitu kolem sebe pochopit, uchopit a ovládnout. Denní rutina se smrskla do hieroglyfu, světlo a teplo obsáhl sluneční symbol, roční doby zastoupil zvěrokruh a křesťanskou nauku krucifix. Rytíři ve stále těžší zbroji na stále anonymnějších bojištích se začali navzájem odlišovat znaky na brnění, štítech a standartách a jejich společenská postavení se promítla do erbů, které někdy od dvanáctého století reprezentují rodiny, města i celé státy.

Sborník CI. CZ 1990–2007: Firemní styl v České republice se zabývá symboly, jimiž svět uchopujeme dnes – respektive jimiž ho za nás uchopují grafické a reklamní společnosti a prodávají ho v balení korporátního designu. Autoři Michal Richtr a Alan Záruba knihou navazují na výstavu, která na konci minulého roku proběhla v Česku a letos putuje po Českých centrech ve světě a do níž zahrnuli to nejvýznamnější, co u nás od revoluce v oblasti firemní kultury vzniklo: jsou tady loga finančních institucí a farmaceutických firem, značky hotelů stejně jako politických stran, symboly krajů, měst, limonád, zoologických zahrad i vysokých škol. Význam sborníku ale přesahuje pouhé poplácávání po zádech s tím, jak se té reklamě v Česku pěkně daří. Za jediný den člověku údajně proběhne očima do mozku až pět tisíc různých log, symbolů a značek a kniha CI. CZ funguje také jako celkem užitečná příručka k tomu, abychom se tuhle všeobjímající symboliku naučili číst trochu jinak než jako potenciální zákazníci jejich zadavatelů.

Tak třeba: proč je písmeno „o“ v názvu logistické firmy CS Cargo na modrém poli obkroužené zeleným ouškem? To protože modrá barva je seriózní, zelená ekologická a společnost jakože naslouchá zákazníkovi. Proč jsou písmena v červenobílém logu Brna přerušována sílícími linkami? Protože autorka Věra Marešová chtěla heraldické barvy statutárního města spojit s vyjádřením rozvoje brněnské aglomerace. Proč se v roce 2002 změnilo logo PPF? Firma tak chtěla dát najevo, že jí v Česku už není rovno a tak vyráží do světa. A proč nespatřila světlo světa mnohomilionová grafická podoba tehdejšího Czech Telecom, který měl mít ve znaku smajlíka? Protože vzhledem k podprůměrným službám firmy se tehdejší její majoritní vlastník – český stát – zalekl toho, že smajlíka budou zákazníci vnímat tak, že se jim Telecom směje takříkajíc do ksichtu.

Když bylo na bitevním poli plno, rozlišili se bojovníci uniformami. Co se stalo z Česka jedno velké tržiště, je korporátní design nezbytný pro a) nahození vějičky zákazníkovi, b) vyslání signálu ke konkurenci a c) udržení firemního ducha, aby se vojáci nerozutekli po bojišti. V knize se nedočtete, že lidem vždycky vládli ti mocní, z nichž nejmocnější jsou dnes obchodní korporace, které mají už od středověkých cechů v ovládnutí člověka symbolem tradici (koneckonců zadávají práci i jejím editorům). Můžete v ní ale nahlédnout do jejich zbrojnice a vidět, jak pro člověka teď oni uchopují svět, který je pro něj příliš složitý – symboly, které hrají v jejich prospěch. V konečném důsledku totiž korporátní design symbolizuje to samé, co dávný hieroglyf. Ne banku, ne limonádu, ale uchopení světa: moc.

***

VYŠLO ČESKY CI. CZ: 1990–2007

Michal Richtr, Alan Záruba (eds.) Vydal CI. CZ, s. r. o. a Ogilvy CID, s. r. o., Praha 2008, 234 strany.

Autor: