Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Firmu Saab koupil výrobce „sporťáků“

Česko

GM prodal švédskou automobilku společnosti Koenigsegg. Ta loni vyrobila pouhých 18 luxusních vozů pro bohatou klientelu

STOCKHOLM/PRAHA Ztrátovou automobilku Saab, které se mateřský koncern General Motors snaží zbavit už několik měsíců, koupil trpasličí Koenigsegg. Firma zaměřená na exkluzivní sportovní vozy, kterých vyrábí jen několik ročně, tak vstupuje do automobilového mainstreamu. A Saab se vrací zpět do švédských rukou.

Koenigsegg loni vyrobil v továrně v Angelholmu na jihu Švédska osmnáct vozů. Zákazníci si pro ně obvykle létají soukromými tryskáči přímo do firmy, která sportovní automobily vyrábí v bývalém hangáru. Firma zaměstnává 45 lidí.

Saab, který je švédskou ikonou spolehlivosti mezi automobily, má zaměstnanců stokrát více a vyrábí ročně kolem sta tisíc automobilů. Transakce zahrnuje očekávanou půjčku od Evropské investiční banky ve výši šesti set milionů dolarů, za kterou ručí švédská vláda. Další podmínky prodeje Saabu zveřejněny nebyly.

„Uzavření této transakce je pro Saab nejlepší příležitostí, jak se znovu stát silnou společností,“ řekl šéf evropskéhoGMCarl-Peter Forster. Podobně jako mateřská společnost General Motors i Saab byl v režimu ochrany před věřiteli. Podle dřívějších vyjádření potřebovala automobilka miliardu dolarů, aby přežila krizi, a požádala věřitele, aby odepsali pětasedmdesát procent dluhu. Ten činí asi 10,6 miliardy švédských korun (asi 26 miliard korun).

Koenigsegg vyrábí silná sportovní auta, která jsou schopna dosáhnout rychlosti až čtyři sta kilometrů za hodinu a stojí od milionu dolarů výše. Podle analytiků jsou obě společnosti nesrovnatelné - jediným pojítkem obou automobilek je země původu. „Saab a Koenigsegg nemají nic společného. Koenigsegg bude mít jiné zájmy než GM,“ řekl agentuře Reuters Mikael Wickelgren, expert na automobily z univerzity ve Skovde. „Noví vlastníci budou podle mne chtít ze Saabu udělat auto se specifickým image. Jinak té transakci rozumět nemohu,“ dodal. Samotná společnost Koenigsegg se k transakci vyjádřit nechtěla.

Saab se tak vrací do švédských rukou po dvaceti letech, které strávil ve stáji GM. Po většinu z nich automobilka generovala ztrátu, která například loni činila 384 milionů dolarů. Kromě Saabu GM prodává další značky, v USA Hummer a Saturn a v Evropě do rukou konsorcia vedeného kanadskou Magnou i Opel.

Koenigsegg, který založil tehdy dvaadvacetiletý Christian von Koenigsegg před patnácti lety, je naopak společností vysoce ziskovou. Loni utržil 13,8 milionu dolarů. Von Koenigsegg má ve firmě nadpoloviční většinu, 49 procent společnosti pak drží norský byznysmen Bard Eker přes svůj holding Eker Group. Majitel je známý spíše jako automobilový nadšenec než jako typický byznysmen.

Švédskou vládu, která se zaručila za potřebné úvěry pro Saab, obměkčil zřejmě i příslib, že se výroba nového Saabu 9-5 přesune z německé továrny v Rüsselheimu do švédského Trollhättanu.

***

Automobilka Koenigsegg Společnost založil Christian von Koenigsegg v roce 1994. Automobilka se specializuje na výkonné exkluzivní sportovní vozy pro úzkou klientelu. Sídlí v Angelholmu na jihu Švédska. Von Koenigsegg vlastní 51 procent firmy, zbytek pak norský podnikatel Bard Eker. Firma vyrábí jenom několik exkluzivních vozů ročně. Loni vyrobila 18 automobilů, například model CCX, který je schopen jet rychlostí blížící se 400 kilometrů za hodinu. Firma zaměstnává 45 lidí a loni utržila 13,8 milionu dolarů.

Autor: