Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

„Firmy často až banálně chybují“

Česko

John Sullivan, který působí jako stratég na poli lidských zdrojů a vyhledávání talentů, rád provokuje své kolegy. Vydal proto knihu s názvem „Rethinking strategic HR“, přičemž tento titul by se dal do češtiny přeložit jako „Přebudování strategií v lidských zdrojích“. V knize Sullivan představil seznam častých a někdy i úplně zbytečných chyb, které objevil v personálních odděleních během provádění auditů. Podle Sullivana právě tyto chyby, jichž se dopouštějí jak pracovníci oddělení lidských zdrojů, tak i firemní vedení, mohou mít nemilé následky pro celou společnost. Kniha vyšla už před pár lety v americkém nakladatelství CCH Inc., headhunteři se k ní však nyní vracejí stále víc. Dopad omylů a špatných rozhodnutí, na něž autor upozorňuje, se totiž během ekonomické krize násobí.

Autor zmiňuje například nedostatek zpětné vazby, díky níž se mohou manažeři naučit vyhledávat a vést lidi, popřípadě zrevidovat firemní procesy. Pokud tuto zpětnou vazbu opominou, dochází i k tomu, že jsou najímáni nevhodní lidé, a naopak klíčové zaměstnance společnosti ztrácejí. Kritizuje také to, že firmy se při vyhledávání zaměstnanců omezují pouze na cenu vyhledávání a už je tolik nezajímá, zda je zvolené levné řešení kvalitní. Proto se do firem dostávají lidé bez správných zkušeností.

Manažeři podle Sulivana nedokážou využít najímání nových zaměstnanců k sebereflexi a ke zjištění situace na trhu. Neptají se kandidátů, proč si jejich firmu vybrali, a nemají tak zpětnou vazbu o tom, co nabízejí oproti jiným společnostem a co by měli zlepšovat. Stále více také spoléhají při najímání zaměstnanců na technické dovednosti spíš než na jejich schopnost jednat s lidmi.

Dále autor prozrazuje, že společnosti zapomínají na některé základní věci, jako je sjednocování strategie. Firmy přestaly koordinovat své obchodní představy s představami personalistů, kteří pak ani nevědí, koho najímat. Společnosti také nekontrolují práci personálních oddělení a často nedokážou rozvíjet potenciál svých zaměstnanců. Spoléhají jen na programy společné pro všechny firmy a opomíjejí vlastní specifika. Nevyvíjejí pracovní tréninky a nesnaží se, aby pracovníci rotovali po různých pozicích. Důsledkem je nedostatek inovací a nových nápadů na řešení různých problémů.

Společnosti také zapomínají vytvářet záložní plány. Pracují jenom s jednou strategií, aniž by se strachovaly z toho, co se stane, pokud plán nevyjde. Za chyby pak trestají obecně všechny zaměstnance místo toho, aby se soustředily na nalezení viníka. U finančních odměn funguje podobná plošná strategie. Podle Sullivana firmy platí stejně všechna oddělení a neřeší, že některá jsou pro ně klíčová, a jiná ne.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!