PRAHA Obchodní řetězce, sítě čerpacích stanic, ale dokonce i poskytovatelé úvěrů začali ve velkém pořádat SMS soutěže.
Ty mají za úkol zvýšit prodeje a vytvořit velké databáze zákazníků pro budoucí nabídky. Do cen přitom obchodníci neváhají investovat mnohamilionové částky.
„Cítíme, že je zde druhá vlna. První proběhla kdysi dávno, kdy šlo o novou věc a všichni to chtěli hlavně proto, že to měli ostatní. Nyní se dá hovořit o jakési renesanci, klienti jsou moudřejší a vědí, co chtějí,“ popsal Filip Ulík, marketingový manažer společnost ComGate. Ve srovnání s loňskem podle něj zakázek na přípravu SMS soutěží přibylo řádově o třetinu.
Své vlastní soutěže pořádané formou odesílání zpráv z mobilního telefonu letos vyhlašuje značná část všech obchodníků v Česku, například řetězce jako Lidl a Billa, restaurace McDonald’s, sázková kancelář Chance, čerpací stanice Shell, pivovar Gambrinus nebo i netradiční zájemci, jakým je úvěrová společnost Provident Financial.
„Letos jsme se rozhodli nevolit tradiční způsob v podobě rozdávání poukázek na nákup zboží nebo přímo dárkových předmětů. Chtěli jsme otestovat odlišný koncept, kterým je propojení motivační soutěže formou zasílání SMS a poskytování výhry zákazníkům v hotovosti,“ komentoval to Tomáš Fiala z Providentu. Lidé, kteří si u Provident Financial sjednají úvěr, mohou následně v soutěži vyhrát až polovinu jeho výše navíc.
„Růst zájmu obchodníků vidíme zcela jasně a zdaleka to nejsou jenom obchodní řetězce. Asi před dvěma lety jsme se marketingovým soutěžím záměrně začali více věnovat a za tu dobu se nárůst pohybuje kolem 400 procent,“ uvedl Patrik Klán, ředitel SMS divize společnosti Erika, která tuto formu komunikace provozuje.
Lidé na to slyší Oslovené společnosti se shodují, že lidé na propagaci prostřednictvím SMS zpráv slyší. Musí je ale nalákat na zajímavé ceny a kampaň podpořit reklamou. „Podobné soutěže se z marketingového hlediska velmi osvědčily. Zákazníci reagují velmi spontánně, současná účast předčí výsledky z předchozích soutěží. Počty účastníků v soutěži se ve srovnání s předchozími navyšují v řádu desítek procent,“ uvedl Michal Donáth, mediální zástupce společnosti Billa.
V její soutěži lze mimo jiné každý týden vyhrát nové auto, ještě více prostředků se však utratí za intenzivní propagaci. „Náklady jsou v souladu s marketingovým plánem a jejich výše je do značné míry ovlivněna nasazením reklamních spotů v televizích,“ řekl Donáth. Nárůst potvrzují také mobilní operátoři, ačkoli se firmy snaží zákazníky lákat na nízkou cenu zpráv, nejčastěji od tří do šesti korun, a podíl pro operátory proto není příliš vysoký. „Trh mobilních plateb meziročně vzrostl o více než deset procent,“ řekl mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.
Loni u nás přes mobilní telefony prošly platby za 1,5 miliardy korun, přestože soutěže tvoří jen část této sumy.
SMS soutěže tak nyní spolu s platbami za jízdenky či parkování táhnou zisky poskytovatelů těchto služeb, na rozdíl od klesajícího zájmu o stahování melodií či tapet. Stejně tak již pominula zlatá éra nejrůznějších televizních hlasování a soutěží a i v případě pořadů, jako je SuperStar, se počty zpráv údajně propadly z milionů přinejlepším na statisíce.