Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Firmy tlačí na manažery, aby se školili

Česko

Kouči, lektoři a učitelé opět pilně docházejí do firem vyučovat manažery zejména týmovou práci a komunikaci. Vzdělávání manažerů se stalo prioritou.

PRAHA Peníze na vzdělávání manažerů patří k výdajům, ke kterým se firmy po krizi rychle a rády vrátily.

LN oslovily přes dvacet společností z tuzemské korporátní i státní sféry a z jejich odpovědí vyplývá, že firmy na kurzech pro manažery opět nešetří, a pokud tak donedávna činily, vrátily se rychle k původnímu rozpočtu.

„Byť jsme v roce 2009 dočasně snížili rozpočet na vzdělávání, letos jsme se vrátili na úroveň roku 2008,“ říká Martina Kemrová ze společnosti T-Mobile.

Důvodem, proč už firmy tolik nešetří, je podle Heleny Hrubešové z byznysové akademie při poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers fakt, že zaostávání ve vzdělávání manažerů se hodně těžko dohání. Navíc je „gramotnost“ manažerů důležitá pro strategický vývoj firmy. Cena už nehraje hlavní roli Ještě vloni se firmy rozhodovaly zejména podle ceny. Některé aktivity, například akce za účelem utužování týmu, takzvané teambuildingy, rušily úplně. Dnes už mají firmy priority nastavené jinak.

„Manažerské vzdělávání je finančně náročné. Nemělo by být zbytečně okázalé. Rozhodně ale není možné za cenu úspor ustupovat v kvalitě obsahu a trenérského zajištění,“ říká Tomáš Pavlík z UniCredit bank. Podle Evy Novákové, mluvčí energetického koncernu ČEZ, nejsou prostředky na školení primárním místem úspor, změna ale přišla ve větším důrazu na efektivitu.

Nicméně všechny oslovené společnosti se snaží nějakým způsobem „změřit“ účinnost kurzů. Nejčastěji k tomu využívají krátký dotazník hned po skončení školení a následně druhý s několikaměsíční prodlevou.

Firmy přiznávají, že kurzy pro své manažery považují za důležitou součást svých strategických plánů, a neváhají na ně vynakládat značné částky. „Investice do vzdělávání představuje významnou část z plánu personálních nákladů,“ potvrzuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz. „Do vzdělávání top managamentu poradenské sítě investujeme zhruba tři až pět procent obratu firmy, tedy několik milionů korun ročně,“ doplňuje Tomáš Prouza z poradenské společnosti Partners.

Konkrétnější částky ale oslovené firmy nechtěly zveřejňovat. Kvůli konkurenci.

Menší důraz na jazyky Mezi dovednostmi, ve kterých se manažeři vzdělávají nejčastěji, se stále objevuje interní a krizová komunikace. Tedy jak správně mluvit se svými podřízenými, jak jim vysvětlovat nepříjemná rozhodnutí a jak udržet produktivní atmosféru v práci. Naopak daleko menší důraz je kladen na výuku cizích jazyků.

Pražský dopravní podnik má v plánech i speciální kurzy týkající se pracovního práva. Kurz má zejména vedoucí jednotlivých oddělení připravit na změny v pracovněprávních předpisech. V České spořitelně je stále žádanější individuální sezení s takzvaným koučem. Ve firmě IBM se začínají uplatňovat samostudia za pomoci internetu a virtuální třídy vedené učitelem. Například v UniCreditu jsou manažeři povinni projít „manažerskou akademií“.

Čtěte TÉMA na straně 17

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...