PRAHA/BRUSEL Více než cokoliv jiného je snímek Fitna (Rozvrat) nizozemského poslance Geerta Wilderse hrou s emocemi.
A vyvolat mrazení v zádech se mu skutečně daří. Záběry nárazu letadla do jedné z věží světového obchodního centra v New Yorku 11. září 2001, snímky z poprav rukojmích, která unesli islamističtí ozbrojenci, záběry z poprav mladíků odsouzených v Íránu za homosexualitu k trestu smrti. Vše prokládané citacemi z koránu a výkřiky radikálních islámských duchovních. Ponurou atmosféru podtrhuje hudba z Griegovy opery Peer Gynt či Arabský tanec z Čajkovského baletu Louskáček.
Snímek Fitna ale není film. Je to politický manifest. Filmovému pojetí odpovídá jen začátek, kdy se před člověkem tajemně otevírá korán a nepoučený divák by čekal epopej podobnou Pánovi prstenů. Pak už ale jde jen o sekvenci sestříhaných zpravodajských záběrů ze západních médií, ale i z libanonské, saúdskoarabské či íránské televize.
Nizozemští komentátoři a sami muslimové hodnotí Fitnu jako mírnější proti očekávání. Mají pravdu. Geert Wilders je provokatér - podobně jako jím byl před pěti lety zastřelený nizozemský politik Pim Fortuyn - a nemá k silným výrazům daleko. Po jeho přirovnání koránu k Hitlerově Mein Kampfu se předpokládal skandálnější obsah jeho filmu. Fitna neuráží muslimy, nezesměšňuje je ani jejich svatou knihu. Skládá za sebou extrémní, ale reálné události. Nelze tedy říct, že si to Wilders vymyslel.
Problém jeho díla je v manipulaci s fakty. Řada použitých záběrů nemá ukotvení v místě, v čase, ani kontextu. Pracuje s obecnými ikonami: na záběru vyhrožuje smrtí Židům muž, který mluví arabsky, má na hlavě turban a na sobě dlouhý hábit. Divák si proto logicky myslí, že je to důležitý, reprezentativní hlas muslimské komunity.
Další příklad: hned zpočátku odpovídá 3,5letá holčička na otázky neznámé ženy. Mimo jiné řekne, že Židé jsou „opice a prasata“ a že se to píše v koránu. Co už se ale divák nedozví, je, jestli za „znalosti“ děvčátka může učitelka ve standardní školce, anebo její extremističtí rodiče, kteří ji to naučili. Jinak řečeno, jestli takhle vypadá každé muslimské dítě ve 3,5 roku - což se Geert Wilders snaží podsunout -, anebo zda jde o extrém. Tuto poznámku lze zobecnit na celý film: jednotlivé záběry nelze popřít, chybí jim ale nutný kontext. Wilders nicméně nehledal pravdu. Chtěl pomocí šíření atmosféry strachu mobilizovat většinovou společnost proti muslimům. A v tomto smyslu je Fitna nebezpečně umně poskládaný kus.
***
HODNOCENÍ LN
Fitna (Rozvrat)
Scénář: Geert Wilders
Režie: Scarlet Pimpernel
Distribuce: www.liveleak.com