PRAHA Špinavé záchody, bezdomovci povalující se na zastávkách, narkomani, kapsáři. Cesta autobusem z nádraží Florenc bývala dlouhou dobu téměř adrenalinovým sportem.
To se však už brzy změní. Z ostudy Prahy se pomalu, ale jistě stává její výkladní skříň. Cestující tu budou mít už za měsíc k dispozici moderní odbavovací halu, která by se podle vedení ČSAD měla vyrovnat klasické hale letištní.
Velkou novinkou budou plazmové obrazovky, které mají jednou pro vždy udělat pořádek v příjezdech a odjezdech autobusů. „V hale budou velké plazmy, jaké cestující znají z letišť nebo Hlavního nádraží. Na nich budou stále popořadě naskakovat spoje s časem odjezdu a nástupištěm, ze kterého budou odjíždět,“ řekl LN generální ředitel společnosti ČSAD Praha holding Pavel Vráblík.
Hala má lidem kromě příjemného zázemí nabídnout obchody, restaurace, fastfoody, bankomaty a úschovnu zavazadel. V prostorách bude klimatizace a budou neustále pod dohledem kamer. Hala bude také hlídána policií, jako je tomu už v tuto chvíli.
Se starou podobou Florence odcházejí i nejrůznější pochybné existence, které tu měly svá útočiště. S výstavbou nové haly na Florenci se snížila meziročně kriminalita na tomto největším autobusovém nádraží v republice o 82,9 %. Zatímco v období od ledna do března roku 2008 bylo oznámeno 82 přestupků či trestných činů spáchaných neznámými pachateli a zadrženo 11 hledaných osob, ve stejném období letošního roku bylo oznámeno pouze 14 takových přestupků či trestných činů spáchaných neznámými pachateli a zadrženo 15 hledaných osob. Jedná se zejména o kapesní krádeže a krádeže věcí, kabelek, zavazadel odložených v blízkosti jejich majitelů a dalších drobné krádeže a přestupky. Podlaha v hale by měla být žulová kvůli větší odolnosti vůči těžkým zavazadlům a velkému pohybu cestujících. Do dnešního dne jich za šedesát let existence Florenc odbavil přes 375 milionů.
Nová hala bude mít rozlohu přes jeden hektar. Nabídnout by měla také čisté a důstojné toalety, které nyní na nádraží úplně chybí. Stávající budova, kde jsou v současnosti pokladny a informační přepážky, zůstane zachována jako zázemí pro autobusové nádraží.
Autobusové nádraží Praha Florenc už oslavilo šedesát let provozu. Funguje od 17. června 1948, kdy byl pozemek v Karlíně zpevněn a pokryt žulovou dlažbou. Vtéto jednoduché podobě fungovalo nádraží Florenc až do počátku 70. let, kdy bylo přestavěno při výstavbě metra.