Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Fólie na SPZ: výnosný byznys

Česko

Už od poloviny 90. let je firma 3M výhradním dodavatelem reflexních fólií na SPZ. Skončí její monopol?

PRAHA Mnoho řidičů ani neví, že ji na autě má. Reflexní fólie, překrývající státní poznávací značku (SPZ), totiž není na první pohled vidět. Jinak je tomu v noci, kdy právě díky ní poznávací značky svítí do dáli.

Nenápadná průhledná nálepka s ochranným znakem je ale také obrovským byznysem. Americká firma 3M, která ji na české SPZ lepí už od roku 1994, vydělala jejím prodejem miliony. Oficiální čísla nejsou k dispozici, postačí ale kupecké počty. Reflexní nálepka na jednu klasickou SPZ stojí nyní zhruba 11 korun. A jen od roku 2000, kdy agendu SPZ převzal od ministerstva vnitra resort dopravy, bylo vyrobeno více než 13 milionů kusů. Jen za těchto deset let má firma 3M příjmy ve výši 143 milionů korun. Americký gigant vydělal tolik peněz také kvůli tomu, že se po celých šestnáct let nemusel potýkat s žádnou konkurencí. Stačilo přitom jedno šikovně napsané výběrové řízení.

Ministerstvo vnitra uspořádalo v roce 1993 tendr na nového výrobce státních poznávacích značek. O lukrativní obchod usilovalo 461 firem. Mezi podmínkami, jak má nová poznávací značka vypadat, se objevil zásadní bod. „Použitá fólie měla obsahovat vodoznak, který bude viditelný pod úhlem 30 stupňů. A na přesně takový jistící prvek měla firma 3M patent. Žádná jiná firma proto nemohla obdobné fólie vyrábět,“ říká Jaroslav Brůna z firmy Viaflex Smržovka, který si tehdejší výběrové řízení pamatuje.

Společnost 3M logicky uspěla, a to navzdory tomu, že v té době byly její reflexní fólie jedny z nejdražších na trhu. Zelenou na výrobu samotných značek tak mohly dostat jen firmy, které navázaly s americkou společností kontakt. Uspěla nakonec jihomoravská firma HICON, která je od té doby monopolním výrobcem espézetek.

Výroba SPZ se letos změní.

O fóliích se zatím nerozhodlo V letošním roce plánuje ministerstvo dopravy sepsání nového zákona, který výrobu SPZ totálně překope. Výroba SPZ se přesune do jednotlivých krajů.

Základní bílé plechy by měly vyrábět zhruba dvě firmy pro celou republiku. Následné ražení číselných a písmenných řad pak provedou výrobci v jednotlivých krajích. „Je to hlavně kvůli větší pružnosti výroby. Chystáme totiž zavedení osobních značek podle přání zákazníka,“ říká Josef Pokorný, ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy. Jinak řečeno, ministerstvo má jasné plány, jak ukončit monopol výrobců espézetek.

Co bude ale s monopolním výrobcem fólií, resort dopravy zatím neví. „Je to zatím otevřené. V tuto chvíli to nevíme, vše se rozhodne až po volbách. Buď se vezme současný ochranný prvek firmy 3M, nebo se rozhodneme pro jiné bezpečnostní prvky. Neumím v tuto chvíli říct, pro co se nakonec rozhodneme,“ pokračuje Pokorný.

Kolem ministerstva už nyní krouží desítky firem, které by chtěly vyrábět plechy na SPZ nebo alespoň na ně razit znaky. Dodavatelů reflexních fólií je podstatně méně. „Co se týče dopravních značek, máme nyní na výběr mezi pěti licencovanými firmami. Jednou z nich je i 3M. Ceny se za léta vývoje docela vyrovnaly,“ popisuje situaci na trhu fóliářů Jaroslav Brůna se společnosti Viaflex, která vyrábí dopravní značky.

Výroba SPZ

Už 16 let v rukou dvou firem Výrobu espézetek zajišťuje od roku 1994 firma HICON. Svou dominantní pozici obhajovala v roce 2000. Vyhrála, navíc s podmínkou, že se smlouva nesmí vypovědět, dokud nebude vyrobeno 12 milionů kusů značek. Monopol panuje i ve výrobě reflexních fólií. Firma 3M vyhrála v roce 1993 výběrové řízení, které jí bylo šito na míru.

Autor: