Fotbalisté ve vlaku, tvrdý Reagan

MADRID/PRAHA Kvůli neohlášené stávce španělských letových dispečerů byla zrušena více než desítka letů z Prahy a fotbalisté Barcelony málem nestihli zápas na hřišti klubu Osasuna. Mnoho lidí by tak nebylo proti podobně tvrdému zákroku, který v roce 1981 použil proti stávkujícím dispečerům americký prezident Ronald Reagan.

„Kvůli stávce dispečerů ve Španělsku bylo v sobotu zrušeno nebo zpožděno zhruba 20 charterových letů a osm pravidelných linek,“ řekla Michaela Lagronová, mluvčí Letiště Praha Ruzyně. To denně odbaví zhruba 300 až 500 letů, podle sezony. Nedělní lety již byly vypravovány podle plánu a bez zpoždění.

Náhlá nemoc leteckých dispečerů překazila cestovní plány více než půl milionu lidí. Mezi nimi jsou i fotbalisté slavného španělského klubu FC Barcelona, který málem nestihl sobotní zápas s týmem CA Osasuna.

Vedení barcelonského týmu totiž bylo přesvědčeno, že španělský fotbalový svaz zápas přeložilo na neděli. Klub Osasuna však o žádném přeložení nevěděl a barcelonští fotbalisté tak museli na poslední chvíli vyrazit za soupeřem rychlíkem a autobusem. Na hřiště dorazili těsně před zápasem, který byl o několik minut odložen, aby se hráči mohli rozcvičit. Spěch se však týmu Barcelony vyplatil, neboť jeho hráči vyhráli 3:0.

Stávkují? Propusťte je!

Ke zřejmě nejznámějšímu protestu letových dispečerů došlo na počátku osmdesátých let minulého století v Americe. V srpnu 1981 tam totiž kvůli pracovním a mzdovým podmínkám stávkovalo na 13 tisíc z celkového počtu 17 500 amerických pracovníků řídících letový provoz. Odchodem z práce se dispečeři snažili donutit vládu, aby přistoupila na tři základní požadavky: zvýšení platu, zkrácení pracovního týdne a získání lepších podmínek při odchodu do důchodu.

Poté, co více než 11 tisíc ze stávkujících dispečerů odmítlo výzvu tehdejšího prezidenta Ronalda Reagana k návratu do práce, byli propuštěni. Navíc dostali doživotní zákaz pracovat ve federálních službách. Ten zmírnil až prezident Bill Clinton v roce 1993. Stávka tehdy ochromila polovinu letů a propuštění dispečeři byli nahrazeni mimo jiné i armádními specialisty.

***

PROTESTY LETECKÝCH DISPEČERŮ

12. až 15. června 1998 Stávka 250 dispečerů za vyšší mzdy ochromila provoz v Norsku.

19. června 2002 Stávka dispečerů leteckého provozu ve Francii, Řecku, Itálii, Portugalsku a Maďarsku způsobila chaos v celé Evropě.

28. až 30. září 1999 Omezení leteckého provozu nad Českem si vyžádala akce 13 řídících letového provozu, kteří měli moc přesčasů.

22. až 27. února 2007 Část slovenských letových dispečerů stávkovala.

11. až 14. února 2008 Pařížští dispečeři stávkovali proti plánované reorganizaci jejich pracovišť.

13. ledna 2010 Francouzské odbory vyhlásily stávku z obav před vládním plánem na sjednocení systému s Německem, zeměmi Beneluxu a Švýcarskem.

28. září 2010 Belgičtí dispečeři zahájili během plného provozu stávku kvůli plánovanému přesunu několika z nich na jiné letiště.

4. prosince 2010 Španělsko uzavřelo vzdušný prostor kvůli nelegálnímu protestu dispečerů.

Vstoupit do diskuse
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.