Středa 24. července 2024, svátek má Kristýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Fotbalové kluby bojují o peníze

Česko

Hlavní sponzoři v Gambrinus lize díky dlouhodobým smlouvám zůstávají. Kluby ale přiznávají, že získat nové sponzory je obtížné

PRAHA O první vítězství dnes budou usilovat fotbalové kluby v nejvyšší fotbalové soutěži v Česku -Gambrinus lize. Pro manažery mnohých klubů je však „vítězstvím“ samotná skutečnost, že se jim na fungování v dalším ligovém ročníku podařilo zajistit peníze.

„Hospodářská krize postihuje firmy, které následně šetří a omezují reklamní a sponzorské aktivity... Bez podpory firem se ale fotbal dělat nedá,“ říká mluvčí 1. FK Příbram Petr Větrovský.

Na rozdíl od západoevropských klubů, které vydělávají značné sumy z prodeje vstupenek a suvenýrů, musí české kluby spoléhat na příjmy z prodejů hráčů - které se však neustále snižují kvůli nedostatku kvalitních hráčů prodaných do zahraničí - a na sponzorské peníze od firem.

Odchody firem řeší i nejmocnější kluby Zpomalení české ekonomiky a také obavy z budoucího vývoje ale nutí firmy omezovat výdaje na marketing. Mnohé z nich stáhly svoji podporu i z Gambrinus ligy. „Ještě v loňské sezoně byly mezi našimi sponzory i energetická společnost E. ON a developerská společnost Skanska. Jejich centrály ale rozhodly o odstoupení ze sponzoringu sportu, a tak jsme o ně přišli i my,“ prozradil mluvčí SK Dynama České Budějovice Radim Šupka.

Ze stejného důvodu ztratily sponzory i nejmocnější domácí fotbalové kluby, Sparta a Slavia. Sparta přejmenovala svůj stadion z původního názvu AXA Arena na Generali Arena poté, co se pojišťovna Axa rozhodla neprodloužit obchodní spolupráci. „Odstoupení Axy bylo zatím nejcitelnějším projevem hospodářské krize vůči Spartě,“ potvrzuje mluvčí klubu Ondřej Kasík.

Ani zisk mistrovského titulu nepomohl Slavii udržet si přízeň automobilky Chevrolet. „Vlivem propadu autoprůmyslu ve Spojených státech se Chevrolet dostal do problémů a po letech vzájemné spolupráce jsme se museli rozloučit,“ řekla marketingová a obchodní ředitelka Slavie Alice Tomasová.

Většina klubů potvrzuje, že díky dlouhodobým smlouvám mají zajištěné hlavní sponzory. Avšak o drobné sponzory je prý nouze. „Zaklínadlem firem pro snižování finanční podpory se stalo slovo krize,“ uvedl mluvčí 1. FC Brno Pavel Veselý. Jeho slova potvrdili i zástupci několika dalších prvoligových klubů. „Problematická začíná být spolupráce zejména s firmami v oblasti realit či stavebnictví,“ řekl mluvčí FK Mladá Boleslav Petr Svěcený. V zájmu marketingu se na hřiště dostanou i celebrity Marketingoví ředitelé klubů se proto snaží získat sponzory z několika odvětví, aby v případě propadu jednoho odvětví nebyl ohrožen přísun peněz do klubů. „Určitě není náhoda, že každý z našich hlavních partnerů podniká vždy v jiném oboru,“ potvrzuje sparťan Kasík.

V zájmu zachování přízně stávajících sponzorů kluby přistupují také k poskytování větších „protislužeb“ jako protihodnoty za sponzoring. „Za stejné množství peněz například poskytujeme větší reklamní plochy nebo více VIP vstupenek,“ prozrazuje mluvčí FC Viktorie Plzeň Pavel Pillár. Některé kluby vyhlížejí nové způsoby, jak přilákat pozornost a zvýšit marketingovou atraktivitu. Bohemians 1905 z tohoto důvodu v závěru loňské sezony angažovali do sestavy herce Ivana Trojana.

***

„Zaklínadlem firem pro snižování podpory se stalo slovo krize.“

S čím hospodaří české fotbalové kluby

SK Slavia Praha Rozpočet na sezonu: kolem 400 mil. Kč hlavní sponzoři: Travel Service (letecká společnost), Canaria Travel (cestovní kancelář)

AC Sparta Praha Rozpočet na sezonu: kolem 300 mil. Kč hlavní sponzoři: Fortuna (sázková firma), Generali (pojišťovnictví), Nike (výrobce sportovního vybavení), Ringier (vydavatelství)

FC Slovan Liberec Rozpočet na sezonu: neuvedl hlavní sponzoři: Preciosa (sklářství), Fortuna (sázková kancelář)

SK Sigma Olomouc Rozpočet na sezonu: 70 mil. Kč hlavní sponzoři: Tipsport (sázková kancelář)

FK Baumit Jablonec Rozpočet na sezonu: 53,5 mil. Kč hlavní sponzoři: Baumit (stavebnictví)

FK Mladá Boleslav Rozpočet na sezonu: 220 mil. Kč hlavní sponzoři: Škoda Auto (automobilový průmysl), Čedok (cestovní kancelář)

FK Teplice Rozpočet na sezonu: 70-80 mil. Kč hlavní sponzoři: AGC (sklářství)

FC Viktoria Plzeň Rozpočet na sezonu: 65 mil. Kč hlavní sponzoři: Škoda Power (strojírenství), Gambrinus (pivovarnictví)

FC Baník Ostrava Rozpočet na sezonu: 70 mil. Kč hlavní sponzoři: Fortuna (sázková firma)

SK Dynamo České Budějovice Rozpočet na sezonu: 60 mil. Kč hlavní sponzoři: AVE (odpadové hospodářství)

1. FC Brno Rozpočet na sezonu: 80 mil. Kč hlavní sponzoři: OHL ŽS (stavebnictví)

1. FK Příbram Rozpočet na sezonu: 40 mil. Kč hlavní sponzoři: KIA Motors Czech (automobilový průmysl)

FK Bohemians Praha Rozpočet na sezonu: 40 mil. Kč hlavní sponzoři: Pilecký (velkoobchod pletivy)

SK Kladno Rozpočet na sezonu: 30 mil. Kč hlavní sponzoři: Bonny (výrobce nápojů), Stavby (stavebnictví, development)

Bohemians 1905 Rozpočet na sezonu: 55 mil. Kč hlavní sponzoři: Fortuna (sázková kancelář), Barvy a laky Hostivař (výrobce nátěrových hmot)

1. FC Slovácko Rozpočet na sezonu: kolem 50 mil. Kč hlavní sponzoři: Z Group (holding zahrnující firmy v oblasti ocelářství, dopravy, lázeňství)

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!