Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Golem u soudu: dědička chce peníze

Česko

  10:45
PRAHA - Golema ze slavného filmu Císařův pekař a Pekařův císař zná většina Čechů a zahraničních návštěvníků Prahy. Majitelka práv po jeho tvůrci Jaroslavu Horejcovi, chce, aby jí firmy používající figurku k propagaci platily. Ortel brzy vynese soud.

Komu patří golem? Spor o něj spěje ke svému závěru. foto: Reprofoto

Očekávaný verdikt Městského soudu v Praze brzy rozhodne, zda lze golemovu nejznámější podobu, která se objevila ve filmu Císařův pekař a Pekařův císař, volně používat, nebo je za propagaci výrobku či firmy golemem nutno platit.

Rabbim Löwem oživenou legendu zpodobnila řada umělců včetně Mikoláše Alše. Většina lidí si ale golema představuje jako obrovskou hliněnou postavu se svorníkem, který obepíná její puklý hrudník. Právě tak, jak golema na začátku padesátých let „stvořil“ sochař Jaroslav Horejc pro film Císařův pekař a Pekařův císař.

Sto tisíc za figuríny

Sochař Horejc zemřel již před více než pětadvaceti lety. Jeho dědička Dagmar Dományová ovšem tvrdí, že na ní přešla autorská práva a po těch, kteří symboliku filmového golema využívají, požaduje peníze. Jen na pražském městském soudě leží několik jejích žalob.

Do finále nyní spěje její spor s Wax Museum Prague (Muzeum voskových figurín Praha). Výsledek rozhodne, zda má na Horejcova golema autorská práva. Ostatní spory jsou totiž přerušené a čekají, jak u soudu dopadne tato modelová žaloba.

Spor vypukl již před několika lety, kdy Dományová začala po jednateli „voskového“ muzea, Zdeňku Kočíkovi, požadovat stotisícové odškodné za to, že bez dovolení svůj podnik několik let propagoval dvěmi figurínami golema. Kočík platit odmítl a Dományové nabídl jen pět tisíc. Spor o sto tisíc se proto přesunul k soudu.

Stejně jako dříve Kočík platit odmítá s odůvodněním, že „jeho“ golemové se filmovému podobaly jen z části. „Je to celé nesmysl, každý si přece dělá golema po svém,“ odpověděl Kočík na dotaz LN.

Horejc vytvořil golema ve zcela originální podobě, říká rozbor

Druhá strana sporu ovšem tvrdí, že Kočík jednoznačně využil podoby známého filmového golema. Jejich tvrzení podporuje i expertíza Arna Paříka z Židovského muzea, který se pověstmi o golemovi a osudy jeho tvůrce rabbiho Löwa zabývá.

Podle Paříkova rozboru, jehož závěry zazněly i u soudu, totiž Horejc vytvořil golema „ve zcela originální podobě“. Před Horejcem byl totiž literární a filmový golem ztvárňován vždy jako expresivně maskovaný člověk. U Horejce ale golem o své „člověčenství“ přišel.

Další podrobnosti
o sporu o golema
si přečtěte v pondělním vydání deníku