130 let

Golf a láska vítězí. Hurá

Česko

Veni, vidi, vici je celovečerní reklama na golfový resort. Líp však funguje jako stereotypní příběh o outsiderovi, který uspěl, zpychl, padl, dospěl a pochopil.

Ta konstrukce se ve filmech opakuje tak často, až má jeden pocit, že musí jít o archetyp kalibru eposu o Gilgamešovi. Obyčejný kluk (holka, v animovaných filmech třeba i tučňák) pochází z vřelého, ale sociálně nejednoduchého prostředí. Dostane šanci, využije ji na maximum – a než se naděje, je společensky o několik pater výš, ale zároveň zapomene na základní hodnoty, které mu byly „tam dole“ vštěpovány. Pýcha předchází pád. Jedinec se zpátky na startovním bloku chytne za hlavu a ve finále triumfuje na celé čáře. Hurá.

Ve Veni, vidi, vici držíme palce Honzovi, který se po smrti otce a návštěvě exekutorů rozhodne vypomoct rozpočtu rodiny, čítající dále sympatickou maminku a bratříčka Lukáška. Místo prázdninové cesty s láskou Terezkou vyrazí na brigádu do Karlových Varů, kde mu strýc dohodí mytí nádobí v hotelu Imperial. Náhoda talentovaného golfistu Honzu dovede do rukou trenéra Karla – a do prostředí smetánky, jež zelený sport obklopuje. Zajíčka se zmocní vyžilá PR manažerka Alice, která ho vysaje a odhodí. Honza se chytne za hlavu...

Vyčítat filmu absentující logiku nebo postavy šustící papírem nemá smysl, protože tady se jede přiznaně podle šablony od začátku až do konce, prozrazeného už v názvu. Stačí tedy jen odškrtávat, jak děj způsobně putuje od jedné jamky k druhé, a pozorovat prostředky, které k tomu používá.

Nejdřív Kvaska, potom green Představitel Honzy Filip Tomsa tu sice do značné míry opakuje svou roli z muzikálu manželů Landových Kvaska, ale herecky od té doby vyrostl. Dokáže se poprat i s tím, že mu scénář předepisuje jen dvě polohy, odlišené účesy „na blbečka“ a „na metrosexuála“. Bohumilu Kleplovi postava pochlastávajícího trenéra sedne bez výhrad. Ostatní role jsou obsazené podle typu. Nejasnosti vzbuzuje pouze modelka Jitka Kocurová coby Alice: buď je tak odvážná, že si s gustem vystřihla postavu toporné bloncky lovící o generaci níž, nebo zkrátka neumí zahrát ani ospalost.

Úplně hlavní roli však ve Veni, vidi, vici hraje product placement. V klíčových scénách se film z povinností ke sponzorům chytře vyvleče podobně jako komedie Vy nám taky, šéfe! a odprezentuje firmy v přiznané reklamě. Záplava jiných log jej však táhne k zemi. Ještě horší jsou „malé domů“ v podobě prostoru daného kamarádům: třeba scéna večírku s nejmenovanou kapelou je za trest. Montáže atraktivních lokací z Karlových Varů a Mariánských Lázní působí chtěně turisticky, ale vykupují je šedivé lokace z Ústí nad Labem. Překvapivě vtipně fungují několikavteřinové výstupy známých osobností, například Petra Novotného nebo Karla Gotta.

Nejvíc nakonec ruší amatérská kamera, která nedokáže smysluplně natočit ani dialog dvou lidí a cosi ji pudí kroužit kolem nich dokola. Solidní je hudba, jen je jí moc a není ke scénám příliš dobře přiřazená. Celek filmu zastupuje vlastně ani ne tak banální metafora, že v golfu (jako že v životě) člověk hraje sám proti sobě, a zkazit si to proto může právě jen on sám. Samotného golfu je ve stopáži bohužel jen minimum, snímek se zakoukal hlavně do světa kolem něj.

Veni, vidi, vici nakonec splňuje svou přiznaně mělkou premisu. Není důvod se zlobit, že nesděluje zásadní životní pravdy. Daleko větší paseku napáchají filmy, které za ně vydávají hlubokomyslná pouliční moudra.

***

HODNOCENÍ LN **

Veni, vidi, vici ČR 2009 Scénář: Radan Dolejš, Jan Rokůsek Režie: Pavel Göbl Kamera: Tomáš Juríček Hudba: Karel Mařík Hrají: Filip Tomsa, Jitka Kocurová, Sandra Nováková, Bob Klepl, Václav Postránecký, Iveta Dušková a další Distribuce v ČR: SPI Premiéra: 6. 8. 2009

lidovky.cz Více informací k filmu najdete na www.lidovky.cz/kultura

Autor: