130 let

Gramotnost se jasně otiskuje do mozku

Česko

Část šedé kůry funguje jako T9 v mobilu, říkají vědci, kteří vyšetřovali bývalé kolumbijské partyzány

Mozek při vnímání psaného textu používá trik, který nám umožňuje číst plynule. Význam textu vlastně odhaduje, přičemž jeho úspěšnost časem roste. Vědci pomocí magnetické rezonance dokázali identifikovat část mozku, která predikci provádí, uvádí studie otištěná v posledním čísle časopisu Nature.

To, jaké změny probíhají v mozku dětí, které se učí číst, se zkoumá na mnoha pracovištích. Problém je, že dětský mozek se mění i ze spousty dalších příčin. Efekt, jaký na něj má osvojení dalších znalostí či dovedností stejně jako vliv přirozených biologických změn, se od vlastního předmětu zkoumání dá jen těžko odlišit.

Ve vyspělých zemích se naprostá většina dětí naučí číst v prvních třídách základní školy. Kdo zůstává negramotný i po dvacátém roku života, je s velkou pravděpodobností postižen nějakou poruchou. Zcela zdraví lidé, kteří by se učili číst v dospělosti, prostě nejsou ve větším počtu k dispozici.

Za možnost zjistit, jak se struktura šedé kůry během výuky čtení mění, vděčí vědci skupině kolumbijských partyzánů, kteří po desetiletích bojů složili zbraně a zapojili se do civilního života. Mnozí z nich nikdy neměli šanci zasednout do školních lavic.

Tým vedený kognitivní neuroložkou Cathy Priceovou z University College London zkoumal pomocí magnetické rezonance mozky dvaceti mladých bojovníků, kteří se již naučili číst, a výsledky srovnával s hodnotami naměřenými u dvaadvaceti jejich stále negramotných druhů, kteří byli po všech stránkách s první skupinou srovnatelní. Ukázalo se, že u osob, které již uměly číst, se mezi některými mozkovými centry posílily neurální spoje a v některých zónách levé hemisféry se zvýšila hustota šedé hmoty. Patrné to bylo především v oblasti zvané gyrus angularis.

Dosud převládal názor, že tato část mozku slouží jako obdoba slovníku, že přiřazuje písmenům a slovům význam. Při poškození této části mozku pacient bez problémů rozumí mluvenému slovu, ale čtení mu činí nepřekonatelné potíže. „Zjistili jsme, že rolí gyru angularis je spíš předvídání toho, co naše oči uvidí, podobně jako při psaní SMS software mobilního telefonu odvozuje, jaké slovo chceme napsat,“ říká Cathy Priceová. „Domníváme se, že jsme se dostali o krok dále v porozumění dyslexii,“ uvádí hlavní autorka studie.

***

Rychlá proměna šedé kúry

Červeně zvýrazněná mozková centra jsou u lidí, kteří se v dospělosti naučili číst, znatelně větší. Software zprůměroval mozky dvaadvaceti bývalých kolumbijských partyzánů před zahájením výuky čtení (vlevo) a dvaceti bojovníků, kteří již souboj s negramotností vyhráli.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás