Dnes na vás čeká úloha, která byla použita v posledním testování PISA. Poskytl ji Ústav pro informace ve vzdělávání. Po úvodním textu následují nejprve všechny testovací otázky a až za nimi najdete správné řešení. Opět jde o úlohu zkoumající čtenářskou gramotnost, protože ta činí českým žákům největší problémy. Čeští žáci v testování této gramotnosti od roku 2000 (kdy byli jen průměrní) poklesli o 13 bodů (naopak Poláci si o 21 bodů přilepšili).
Virtuální dojíždění
Hudba budoucnosti Jen si představte, jak by bylo úžasné dojíždět do práce „virtuálně“ po elektronické dálnici a všechnu práci vyřizovat na počítači nebo po telefonu! Už byste se nemuseli mačkat v přecpaných autobusech a vlacích, ani marnit dlouhé hodiny dojížděním do práce a zase zpátky. Mohli byste pracovat, kde by se vám zachtělo – jen si zkuste představit všechny ty možnosti, které by se tím otevřely! (Milena) Katastrofa na obzoru Zkrátit čas strávený dojížděním a snížit energii, kterou při něm spotřebujeme, je jistě dobrý nápad. Mělo by se toho však dosáhnout zlepšením systému veřejné dopravy nebo přiblížením pracoviště k bydlišti. Odvážná myšlenka, že se práce na dálku má stát běžnou součástí života nás všech, by vedla pouze k tomu, že se lidé budou stále více uzavírat do sebe. Opravdu chceme ještě více oslabit náš pocit sounáležitosti s druhými? (Richard) * * * Termín „virtuální dojíždění“ poprvé použil na počátku 70. let Jack Nilles, aby popsal situaci, kdy zaměstnanci pracují na počítači mimo své pracoviště (například doma) a podklady či dokumenty odesílají na pracoviště prostřednictvím telefonních linek. Přečti si výše uvedený text „Virtuální dojíždění“ a odpověz na následující otázky.
Otázka 1 Jaký je vztah mezi texty „Hudba budoucnosti“ a „Katastrofa na obzoru“? A Používají rozdílná zdůvodnění, ale nakonec dojdou ke stejnému závěru. B Jsou napsány stejným stylem, ale zabývají se naprosto rozdílnými tématy. C Vyjadřují stejný názor na věc, ale docházejí k rozdílným závěrům.
D Vyjadřují opačné názory na stejné téma.
Záměr otázky: Zpracování informací/celkové porozumění. Odhalit vztah mezi dvěma krátkými polemickými texty (protiklad) Otázka 2 Jaký druh práce by se formou virtuálního dojíždění vykonával těžko? Svou odpověď zdůvodni.
Záměr otázky: Zhodnocení/posouzení obsahu textu. Využít dříve nabyté vědomosti k vymyšlení příkladu, který odpovídá obecným informacím z textu Otázka 3 Se kterým z následujících výroků by souhlasili oba, Milena i Richard? A Lidé by měli mít možnost pracovat tolik hodin, kolik chtějí.
B Není dobré ztrácet spoustu času dojížděním do práce.
C Virtuální dojíždění by nevyhovovalo každému.
D Navazování společenských styků je nejdůležitější součástí práce.
Záměr otázky: Zpracování informací/interpretace. Najít názor, který je společný oběma krátkým polemickým textům Správné odpovědi Otázka 1 Úplná odpověď D Vyjadřují opačné názory na stejné téma.
Nevyhovující odpověď jiné odpovědi Otázka 2 Úplná odpověď Uvede vhodný druh práce včetně přijatelného vysvětlení, proč člověk, který vykonává tento druh práce, nemůže virtuálně dojíždět. Odpověď MUSÍ konkrétně vysvětlovat, proč je pro výkon dané práce nutné být osobně přítomný.
Stavebnictví. Je těžké pracovat se dřevem a cihlami jen tak odkudkoli.
Sportovec. Sportovat musíte opravdu na stadionu.
Instalatér. Nemůžete někomu opravit dřez z domova!
Kopání příkopů, protože tam musíte být.
Zdravotní sestra – po internetu je těžké sledovat, zda jsou pacienti v pořádku.
Nevyhovující odpověď Uvede druh práce, ale neuvede vysvětlení NEBO uvede vysvětlení, které neodkazuje na virtuální dojíždění. Kopání příkopů Hasič Student Kopání příkopů, protože to je těžká práce. (vysvětlení neukazuje, proč by bylo virtuální dojíždění obtížné) Uvádí nedostatečnou nebo vágní odpověď.
Musíš tam být.
Ukazuje nepřesné porozumění materiálu nebo uvádí nepřijatelnou či nevhodnou odpověď.
Manažer. Musíte být v kanceláři, abyste to mohli dělat. (nevhodné vysvětlení) Otázka 3 Úplná odpověď B Není dobré ztrácet spoustu času dojížděním do práce. Nevyhovující odpověď jiné odpovědi