Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Havaj: kulturně blízká výuka táhne

Česko

LEKCE Z CIZINY

Nedávný průzkum na havajských veřejných i soukromých školách odhalil, že žáci, jejichž učitel zahrnuje do výuky prvky založené na havajských kulturních tradicích, jsou mnohem motivovanější k dalšímu studiu než žáci učitelů, kteří tak nečiní.

Podle studie téměř 88 procent žáků s výukou zdůrazňující kulturní prvky odpovídá, že chtějí absolvovat vysokou školu. Také je pro ně typické, že se ve škole cítí jako doma a že si myslí, že mohou lidem ve škole důvěřovat a že jim jejich učitel vychází vstříc. Z žáků, jejichž učitelé havajské tradice nezdůrazňují, chce jít na univerzitu jen 73,5 procenta.

Průzkum byl založen na rozhovorech s šesti sty učiteli a téměř třemi tisícovkami žáků na celkem 62 školách. Studie je součástí širšího výzkumu havajského ministerstva školství, pomocí něhož chce zjistit, zdali mají kulturně relevantní učební metody vliv na úspěšnost studentů. Kulturně blízká edukace je taková, při níž učitel reflektuje a podporuje hodnoty, jazyk a vidění světa dané komunity. Jedná se však o více než jen zahrnutí určitých folklorních prvků do školního kurikula. Někteří odborníci na vzdělávání tvrdí, že když učitel rozpozná a ocení kulturní původ žáka, buduje v něm jeho cit pro sebeúctu a tím i přispívá k jeho motivaci.

O autorovi| Připravila Julie Ravingerová

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...