Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Česko

Havlíček spustil audit silnic a dálnic. Existuje podezření, že se při opravách šidilo

Ministr Karel Havlíček foto:  Petr Topič, MAFRA

Původní zpráva
Praha - Dva jízdní pruhy, ale jen v jednom jedou auta. A to ještě pod hranicí osmdesáti kilometrů za hodinu. Pro většinu řidičů důvěrně známá scéna z cest po Česku. Třeba nejstarší dálnice D1 už brzy vstoupí do devátého roku oprav jednotlivých úseků.
  15:40

Jak zjistily Lidovky.cz, existuje podezření, že se při opravách českých dálnic a silnic šidilo. Přesněji řečeno se k rekonstrukcím vrchní části vozovky potažené gumoasfaltovou směsí používal méně vhodný materiál, než předpokládali projektanti, což má za následek rychlejší opotřebení. Z toho pak vyvstává potřeba dalších oprav. Potenciálním průšvihem se už začalo zabývat ministerstvo dopravy.

Celková modernizace dálnice D1 skončí v říjnu 2021. Přes zimu se práce přeruší

Vicepremiér a šéf resortu Karel Havlíček (za ANO) spustil prověrku na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jež má modernizaci dopravní infrastruktury na starosti. 

Vicepremiér Karel Havlíček ani ministerstvo dopravy nechtěli záležitost spojenou s prověrkou oprav podrobněji komentovat.

„Ano, problematiku gumoasfaltu v současné době řešíme v rámci projednávání návrhu české technické normy. Nicméně závěry projednávání okomentujeme až po jeho skončení,“ napsal pro Lidovky.cz Tomáš Lukašík tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Jak ale zjistily Lidovky.cz, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kontroluje opravy průtahu Českou Třebovou a dálnice D8.

„Dostali jsme podnět ve věci použití gumoasfaltů na dvou stavbách, které byly realizovány v letech 2018 a 2019. Na základě tohoto podnětu ŘSD ČR zahájilo v této věci interní audit. Tento podnět byl zaslán také na ministerstvo dopravy k rukám pana ministra Havlíčka,“ sdělil pro Lidovky.cz Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Prodej elektronických dálničních známek začne v prosinci. Ceny budou stejné jako letos

Zatím jen předběžné výsledky ale podle něj žádné překročení pravidel neodhalily. „Z průběžných výsledků probíhajícího interního auditu nebylo zjištěno žádné pochybení ze strany ŘSD ČR a nedošlo k žádnému porušení právních předpisů,“ dodal Studecký.

Oprava opravy

Jenže z odpovědí ŘSD vyplývá, že přece jen k nevhodným postupům při opravách v roce 2018 došlo. A to právě v České Třebové, jednom z nejzatíženějších úseků. „Na průtahu Českou Třebovou v 1. etapě byla použita směs s přísadou Improcelu. Nicméně po realizaci se na daném úseku začaly vyskytovat poruchy v podobě výtluků. Obrusná vrstva první etapy průtahu (to je ta vrstva, po které se jezdí) je již částečně vyměněná,“ napsal pro Lidovky.cz Studecký.

Podle informací míří podnět ke kontrole, kterým se ŘSD nyní zabývá, právě k použití Improcelu namísto gumoasfaltové technologie označované v odborném jazyce jako CRmB. ŘSD ale tvrdí, že výměna vozovky u Třebové nemá nic společného s použitím Improcelu, ale s nezvládnutím výroby a pokládky této směsi. Co tedy stálo za nutností čerstvě položenou vrstvu znovu opravit?

Sněmovna stvrdila tzv. liniový zákon zrychlující přípravu výstavby dálnic. Celý proces by měl zkrátit až o třetinu

„Důvodem opravy je použití špatně vyrobené směsi vykazující vyšší mezerovitost v kombinaci s nedostatečným spojením obrusné vrstvy s asfaltovou vrstvou pod ní,“ uzavřel Studecký s tím, že vadnou část ŘSD reklamovalo u dodavatele. „Dále vyjednáváme provedení celkové opravy. Všechny opravy byly a budou realizovány na náklady zhotovitele,“ doplnil. Zmíněnou opravu pro ŘSD zajistilo sdružení firem Společnost pro průtah České Třebové.

Dálniční prověrka

O něco lépe dopadla podle vyjádření mluvčího ŘSD dosavadní kontrola úseku dálnice D8 mezi 83. a 92. kilometrem, který se rovněž opravoval za pomoci údajně méně vhodných postupů, než jak požadoval projektant.

„Směs gumoasfaltu byla použita z důvodu absorpce lokálních deformací podkladní vrstvy vozovky. Z průběžných výsledků probíhajícího interního auditu nebylo zjištěno žádné pochybení ze strany ŘSD ČR, jak z pohledu zadání opravy, tak i postupů na stavbě z hlediska zákona o zadávaní veřejných zakázek,“ konstatoval Studecký. Jak dopadne celkový výsledek auditu, by mělo být jasné v příštích týdnech.

Autor: