Vedení obou resortů jedním ministrem je podle premiéra Andreje Babiše (ANO) trvalé řešení směřující k jejich sloučení, zatímco opozice mluví o personální vyprahlosti a výhrady má i vládní ČSSD a komunisté, kteří menšinový kabinet tolerují. Babiš si umí představit i fúzi dalších ministerstev, taková změna ale podle něj není ve stávající politické situaci možná.
Vicepremiér Karel Havlíček bude jmenován ministrem dopravy v pátek |
Babiš nenavrhl, aby Havlíček resort vedl dočasně do jmenování plnohodnotného ministra, ale funkce by se měl ujmout nastálo. Změna může podle něj být základem fúze ministerstev dopravy a průmyslu, případně i ministerstva pro místní rozvoj. Logiku by podle předsedy vlády mělo i spojení ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva zdravotnictví.
„To, že máme tolik ministerstev, je proto, že máme poměrný parlamentní systém. Kdybychom měli většinový, dovolím si říci, že bychom možná mohli mít o čtyři ministry méně. Kdysi jsme měli ministerstvo hospodářství a asi politici měli málo míst, tak z toho udělali tři ministerstva. Klidně by místo tří mohlo být jedno,“ řekl dnes Babiš. Vyžadovalo by to ale změnu kompetenčního zákona a širší politickou shodu, což ani podle premiéra nyní není reálné.
Resorty se mnou spojit, míní Havlíček
Havlíček v úterý ČTK řekl, že resorty dopravy a průmyslu mají spoustu průsečíků, je proto možné oba řídit zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. Oborové asociace upozorňují, že Havlíček bude velmi vytížen. Sám vicepremiér to připouští také, v agendě ministerstva dopravy týkající se silniční dopravy a železnic je podle něj hodně aktivní i Babiš.
Pokud Havlíček bude zastávat dvě ministerské funkce, změní se poměr hlasů ve vládě. Ústavní právník Jan Kysela ČTK řekl, že Havlíček v takovém případě bude disponovat na vládě jen jedním hlasem. ANO nyní má ve vládě deset hlasů a ČSSD pět, po jmenování Havlíčka bude tedy poměr 9:5.
Havlíček místo vyhozeného Kremlíka? Fúze resortů není tak snadná, je to práce na roky |
Vládní ČSSD i komunisté by upřednostňovali, aby Havlíček nebyl až do příštích voleb současně ministrem průmyslu a obchodu i dopravy. Sociální demokracie by mohla toto téma otevřít na zasedání koaliční rady. Také šéf KSČM Vojtěch Filip chce o záležitosti jednat s premiérem, jmenování Havlíčka považuje za přechodné. Obě strany se staví i proti sloučení obou ministerstev.
Nynější personální výměnu i úvahy o fúzi ministerstev kritizovala opozice. Předseda KDU-ČSL Marek Výborný řekl, že Kremlík sice manažersky selhal u zakázky na informační systém pro elektronické dálniční známky, odpovědnost ale nese premiér, který si ho vybral. Nominace Havlíčka podle Výborného svědčí o personálním vyprázdnění a nouzi ANO o kompetentní lidi. Šéf STAN Vít Rakušan připomněl, že návrh na pespektivní spojení resortů dopravy a průmyslu přišel ve stejný den, kdy kabinet odmítl návrh STAN na sloučení ministerstev zemědělství a životního prostředí.
Ministr Kremlík končí, Babiš ho kvůli dálničním známkám vyhodil z vlády. Dopravu převezme Havlíček |
Analytici připouštějí, že sloučení ministerstev dopravy a průmyslu dává smysl, nepřinesla by ale výrazné finanční úspory a ani by nezúžila agendu obou úřadů, která je dána zákonnými úpravami.
E-shop s elektronickými dálničními známkami
Zakázka na informační systém a e-shop s elektronickými dálničními známkami, která stála Kremlíka ministerské křeslo, má vyjít na 401 milionů korun. Podle odborníků i politiků je výrazně předražená, navíc nevzešla z otevřeného tendru. Organizátoři takzvaného hackathonu, při němž vývojáři ve vymezeném čase hledají řešení konkrétního problému, chtějí příští pondělí nabídnout státu zdarma vytvořený a spuštěný e-shop s dálničními známkami. Během víkendu jej chtějí naprogramovat, informoval v úterý organizátor akce, podnikatel Tomáš Vondráček.
Babiš nedokáže sestavit vládu odborníků, tvrdí opozice. Odchod Kremlíka byl podle ní nezbytný |
Zadavatel zakázky, Státní fond dopravní infrastruktury, ale zvolené řešení hájí a poukazuje na nutnost vytvořit části podléhající utajení. Podle Babiše by se měla zrušit a vypsat znovu, také Havlíček hledá podle svých slov legální způsob, jak ji zastavit. Elektronické známky mají fungovat už od příštího roku.