ČESKÉ BUDĚJOVICE Riskantní jízda, porušování předpisů, arogance na silnicích. Zatímco dosud pokládali odborníci právě tyto nešvary za hlavní příčinu stoupajícího počtu smrtelných nehod motorkářů, nyní přicházejí ještě s jedním možným vysvětlením. Motorkáři jsou totiž podle nich kvůli vzdušnému proudění často v helmách vystaveni tak silnému hluku, že se to dlouhodobě může projevit snížením schopnosti soustředění. Přitom právě pozornost a schopnost rychle reagovat patří při jízdě na motorce k základním bezpečnostním prvkům. Na českých silnicích loni zahynulo 123 motorkářů a jejich spolujezdců. Hrozí poruchy sluchu „V některých helmách je už při osmdesátikilometrové rychlosti hladina akustického tlaku vyšší, než kdyby měl člověk hlavu u vysavače,“ tvrdí závěry aktuální studie německého Spolkového ústavu pro silniční stavitelství (BASt). Takzvaný akustický tlak vzniká kvůli proudění vzduchu v daném místě a jeho hodnoty se odlišují od tlaku vzduchu v okolí. Od určitých hodnot se projevuje hlukem v uších.
Když motorkář v nevhodné helmě zvýší rychlost na 120 kilometrů v hodině, je vystaven podobnému hluku, jako kdyby stál metr od běžící motorové pily.
Autoři studie ale neprohlašují přímo, že se motorkáři zabíjejí na silnicích kvůli nadměrnému akustickému tlaku v helmách. Hluk při jízdě může být ale údajně jedním z faktorů, který ovlivňuje minimálně průběh dopravních nehod. Stejně jako u dalších lidí vystavených nadměrnému hluku hrozí některým motorkářům celá řada zdravotních komplikací, včetně snížené schopnosti soustředění. „Kdo jezdí v hlučné helmě na motocyklu každý den, může být ohrožen poruchami sluchu, stejně jako ztrátou pozornosti,“ říká Matthias Haasper, jeden z autorů studie.
Někteří čeští prodejci motoristických helem přitom tvrdí, že němečtí výzkumníci nepřišli s ničím převratně novým.
Jezdci často nenosí speciální límec „Ochrana proti hluku je při jízdě důležitá, stejně jako třeba fakt, aby helma nebyla příliš malá a netlačila na spánky,“ upozorňuje Václav Jůzek ze strakonické firmy specializované na motocykly. Mezi motorkáři se ale často stává, že jezdci na silných motocyklech jezdí v „hlučných“ helmách, vhodných na mopedy a malé motocykly. Pokud má helma příslušný atest bezpečnosti, žádný zákon nenařizuje, jaké má mít protihlukové vlastnosti. „Každý by přitom měl nosit takovou ochranu hlavy, která se hodí právě k jízdě na určitém typu motorky,“ dodává Jůzek. Fakt, že řada motorkářů nosí nevhodné helmy, ale podle něj nesouvisí jen s otázkou peněz. Firmy totiž například nabízejí i takzvané protihlukové límce, aby se proud vzduchu nedostal pod helmu. „Řada jezdců ale límec nenosí prostě z toho důvodu, aby si ho pokaždé nemusela zároveň s helmou sundávat a znovu nasazovat,“ podotýká Jůzek.